אנשי אמת יבינו במדרשי קדמונינו הצדיקים, שהם נוסדים על קשט, וביציקת מדע יצוקים. וכל דבריהם כזהב וככסף, שבעתים מזוקקים. אכן מדרשיהם – על דרכים רבים נחלקים. מהם חידות וסודות, ומשלים גבוהים עד שחקים. ומהם להרויח לבות נלאות בפרקים עמוקים. ומהם לאמץ נכשלים, ולמלאות הריקים. על כן ידמו לגופות – טעמי הפסוקים, והמדרשים – כמלבושים בגוף דבקים. מהם כמשי דקים, ומהם עבים כשקים. ודרך פשט הוא הגוף, בדברים נבחרים ובחוקים. וכן אמרו שהמקרא כפשוטו, והדברים עתיקים. ואני אברהם בר מאיר מארץ מרחקים, הוצאתני מארץ ספרד חמת המציקים. וספרי אלו בגלותי – היו בידי מחזיקים, ויורוני לבאר ספרים, בטעמים מנופת מתוקים. וכן אפרש זאת המגלה אחרי הדקדוקים, ואיננה המגלה הנשרפת על יד יהויקים. כי לא נמצא שני דברי השם, אשר הם בספר ירמיה חקוקים. וכן כתוב (ירמיהו ל״ו:ב׳): "קח לך מגלת ספר, וכתבת אליה את כל הדברים אשר דברתי אליך, על ישראל ועל יהודה ועל כל הגוים". ועוד כתוב: "מדוע כתבת עליה לאמר: בא יבא מלך בבל ותשחית את הארץ הזאת". ואין במגילת ספר איכה זכר בבל ולא מלכה. Men of truth will understand in the ancient Midrashim of our righteous ones, which are founded on beauty, and through the casting of knowledge they are formed. And all their words are like gold and silver, refined seven times. Indeed, their Midrashim are divided into many ways. Among them are riddles and secrets, and lofty parables that reach the heavens. And from them, one can gain satisfaction in deep chapters, and from them, adopt the fallen and fill the empty. Therefore, they resemble bodies—tastes of verses and Midrashim cling to them. Some are as delicate as silk, and others are thick like sacks. The plain meaning is the body, in chosen words and statutes. And so they said that the Scripture is according to its plain meaning, and the ancient words. And I, Abraham bar Meir from distant lands, was brought forth from the land of Spain, the land of oppressors. And these books, in my exile, I held in my hands, and they taught me to explain the books with sweet flavors. And thus, I will elucidate this revelation after meticulous scrutiny, and it is not the burnt scroll by the hand of Jehoiakim. For the two words of the Name, which are inscribed in the Book of Jeremiah, are not found. And it is also written, "Take for yourself a scroll and write on it all the words that I have spoken to you concerning Israel, Judah, and all the nations." And it is further written, "Why have you written on it, saying: 'The king of Babylon will surely come and destroy this land'?" And in the Scroll of Lamentations, there is no mention of Babylon or its king.