21
והנה בברכות ד״ח אי׳ דריב׳׳ל תמה איכא סבי בבבל והא על האדמה כתיב. וקשה הא גם במצות כבוד או״א כתיב למען יאריכון ימיך על האדמה וגו׳. ומכ״מ ודאי שכרו גם בחו״ל וכמש״כ בס׳ שמות במקרא של כבוד או״א . וא״כ מה מקשה כאן על האדמה כתיב. ולפי דברינו בהע״ד ניחא. דכאן מדבר רק בא״י שיתרחב ישובה. משא״כ בחו״ל לא שייך הרחבה זו שיהא לטובת ישראל:
27
ובמדרש כאן אי׳ אמר ר״א משאמר הקב״ה הדבר הזה באותה שעה מפי עליון לא תצא הרעות והטוב. מאיליה הרעה באה על עושי הרעה והטובה באה וכו׳. ויש להבין אמאי כתיב הרעות והטוב. ולא והטובות. או הרע. אלא משום דטוב אחד הקב׳׳ה נותן בחסדו. והיינו לפני המעשה כדי שיהא עושה. א״כ יוצא מפי עליון. אבל אין שום פורענות ויסורין בלי עון: