אם על בנים. אם נפרש שחשש שיכה האם והבנים יחד וכמשמעות החיצוני מסוף התפלה ואתה אמרת וגו׳ ושמתי את זרעך וגו׳ קשה דלפ״ז כוון יעקב לדבר ה׳ אל אברם אחרי הפרד לוט מעמו ושמתי את זרעך כעפר הארץ אשר אם יוכל איש למנות וגו׳ וא״כ למאי שינה לשון הברכה ואמר כחול הים. ותו מה זו הוכחה שלא יהרוג חלק מהבנים ותתקיים הברכה בהנשאר אלא ודאי לא ירא בשביל הבנים כלל שהמה כמוהו ממש. וע״ע להלן כ״ג ורק חשש על נשיו שהנה יגינו על הבנים שלא תגיעם איזה הכאה כדרך האם וחשש שלא יהרגו אם על בנים בשעה שהאמות יגינו על בניהם ובשביל שאשתו כגופו אמר והכני. ומה גם שמוזהר שלא יקח נשים אחרות אפי׳ אחרי מותן שהרי לבן אמר או לבניהן אשר ילדו א״כ חשש שלא יגרע ירושתן ע״י בני אשה אחרת וע״ז כרת ברית עמו שלא ישא נשים על בנותיו. דמשמעו אפי׳ אחר מיתה. והראי׳ שהרי באזהרת ואשה אל אחותה לא תקח וגו׳ הוצרך הכתוב לפרש בחייה הא בל״ז משמע גם לאחר מיתה: Mother together with children - if we are going to explain that he was worried that he [Esav] would attack mothers along with children, as it is said at the end of his prayer "and You said, etc and I set your seed etc" it is difficult to do so, given that God said to Avram, after Lot separated from him "and you seed will be like the dust of the earth, that is a person can count etc", since what would the "like the sand of the sea", an expression also present in the blessing, add? And more, what proof is there that he [Esav] wouldn't kill some of the children but the blessing could still happen on the rest of them? Rather, he was not worried about the children, since the children are "like him", exactly. He only worried about the wives, because they would protect them so that he [Esav] would not harm them, like the way of the mothers, and he was worried that he would kill the mothers in front of the children, and since "his wife is like his body" he said "strike me down." And this is also true given that he was warned not to take new wives, even after their deaths [of Rachel and Leah] since Lavan said "more children after theirs" since he was worried that their inheritance would be diminished due to children of another wife, and this is why he made a pact not to take other wives over his daughters, even after their deaths. And the proof to this is that the mitzvah of [not taking for wives] "a woman and her sister" applies only "during her lifetime" (Leviticus 18:1), and so obviously Lavan meant even after their deaths.