את כל מגפתי. מוכח מזה הלשון שמכת ברד היה קשה מכל המכות שהיו עד כה. ומש״ה נכלל בזה כל המגפות. שהיו עד כה משמשים כל מכה במקצת כמו שביארנו לעיל ז׳ כ״ו עפ״י המדרש ודיוק הכתוב אבל לא היו כ״כ נגפים כמו במכת ברד. ומזה למדנו עוד דמיתת אדם היה קשה מכל הצרות והיסורים שבא להם. ואם כן במ״ב שמתו עוד הרבה יותר מבמכת ברד מובן שהיה קשה מכולם וזהו כונת רש״י מש״כ למדנו מכאן שמכת בכורות שקולה כנגד כל המכות דלא נחשוב דהא שנכנעו במכת בכורות יותר משום שהית׳ מכה עשירי׳ אבל אם היתה ראשונה וכדומה לא היו נכנעים בה אלא לא כן כי אם על ידי אותה מכה לבדה היה די להכניע לבבם ולעשות כרצון ה׳ אלא משום שרצה הקב״ה להרבות אותותיו ומופתיו במצרים לא בא במ״ב מתחלה וכ״ז בעבור תדע וגו׳. לא שאני רוצה במגפה זו שימותו הרבה ב״א שהרי אני מתרה בך ועתה שלח העז וגו׳ הרי שאינני רוצה במיתתכם אלא שאני רוצה במכה נפלאה המסוכנת כזו רק לבעבור תדע כי אין כמוני בכל הארץ. כי במכת ערוב נוכח פרעה כי כח ה׳ בכל הארץ כמו כח אלוה בחלקו אשר חלק ה׳ להם לפי דעתם כך יכולת ה׳ עדיין בכל העולם ולא עזב את הארץ להם לגמרי ועדיין היה יכול פרעה לחשוב כי כל אלוה בחלקו יכול לעשות כמו ה׳ בכל העולם. אבל במה שאני עושה עתה תדע שאני מפליא לעשות בכחי עתה שאין שום כח אלהי יכול כזה אפילו במקומו. ואמר בעבור תדע בל״י דמשמעו רק פרעה ולא כל מצרים משום שהוא לבדו שמע ממשה שלא היה ברד כזה במצרים מיום הוסדה והוא דבר פלא אבל כל מצרים לא ידעו מזה ובאשר לא היו רגילים בגשם וברד בהליכות ארץ מצרים ע״כ היו יכולים לחשוב שבמקרה בעת שבא ברד מזדמן גם ברד כזה משא״כ פרעה ידע כי ברד כזה אינו אלא פלא: