והפליתי ביום ההוא. לא בשביל הצלת ישראל שלא יזיקו שמה שהרי ע״ז כתיב במקרא הסמוך ושמתי פדת וגו׳ שאפילו ישראל שהלכו בכל ארץ מצרים לא שלט בהם הערוב כאשר יבואר עוד אלא בשביל שעמי עומד על ארץ גושן ע״כ לא יהיה שם ערוב כלל:
למען תדע כי אני ה׳ בקרב הארץ. לא שאני משגיח ביחוד על ישראל בשביל שעמי המה. וא״כ אני בקרב ישראל אבל מה שאינו נוגע לישראל אין לו שליטה בהם וזה המחשבה עלה בדעת אוה״ע בדורות הקודמים כמו שאמר מלך אשור משפט אלהי הארץ שכסבור שהוא ית׳ משגיח ושולט רק על א״י באשר ארץ ישראל היא אבל מזה שהפלה ה׳ ארץ גושן בשביל שישראל עומדים עליה אע״ג שאינו נוגע להם תדע כי אני ה׳ והשגחתי בקרב הארץ אינו תלוי רק באומה אלא גם בתבל ומלואה לכן כעת שישראל עומדים בגושן השגחתי לטובה על הארץ הזאת בכללה. ומזה תדע שלה׳ הארץ ומלואה ובכל מקום שרוצה להשגיח בפרטות לפי צורך השעה הרי עושה כרצונו ית׳. ועוד נכלל בזה המאמר למען תדע וגו׳ על עיקר המכה כי בזה שמעיר המון חיות מארבע כנפות הארץ. והרי אין טבע כל החיות שוין. יש החיים במקום קר ויש להיפך. וכאן נתקבצו ונתערבו ברואים שאין טבעם שוה. נודע בזה שכחו ית׳ בכל הארץ ואמר למען תדע בלשון יחיד היינו פרעה לבדו כי רק הוא אשר הודיעו משה ושמתי פדת וגו׳. וידע שאין ישראל ניזוק אפילו בהיותו במצרים כולה וא״כ הא שאין הערוב כלל בארץ גושן הוא שלא בשביל ישראל וטובתם אלא בשביל שהשגחתו ית׳ בזה הארץ אבל כל מצרים לא ידעו מזה הפדות וגם הרבה ברחו לגושן ולא ראו מה שנעשה בארץ והיה להם לחשוב דהא שאין ערוב בגושן הוא בשביל הצלת ישראל. ובמצרים גם המה אינם נצולים וגם לא ידעו כ״כ מטיב הערוב כמו פרעה: