1
כי שכן עליו הענן. באותה שעה. היה יתרון גם באופן כסוי הענן. דבכל יום היה מלמעלה וגבוה מן המשכן אבל באותה שעה שכן עליו ממש. ע״כ היה פרוס גם על הפתח. והיינו דתניא בת״כ בברייתא דר״י והביאו רש״י נסתלק הענן נכנס ומדבר עמו. פי׳ נסתלק מהפתח שעלה ונתקפל למעלה:
2
וכבוד ה׳ מלא את המשכן. הוא עוד טעם דמש״ה לא יכול משה ליכנס משום שמבפנים היה מלא כבוד ה׳ כפי׳ הרמב״ן. אבל לכאורה קשה טובא הא דאי׳ במ״ר ויקרא פ״א שמשה נכנס לפני ולפנים והרי בכל יום היה כבוד ה׳ בקדש הקדשים. והישוב ע״ז מבואר לעיל כ״ו ל״ג בפסוק והבדילה הפרכת לכם וגו׳. שהיה הפרכת הבולט משני בדי ארון כמין שני דדי אשה מבדיל אך לישראל בין הקודש לקה״ק. אבל לקדושת השכינה לא היה תלוי בפרכת אלא בגבול עשר אמות אורך קה״ק. ומשה רבינו היה עומד שם שלא היה שמה מלא כבוד ה׳: