ויקח. כל ההקמה אע״ג דכתיב ויקם משה אינו הוא בעצמו אלא ע״פ דבריו ובסיוע דמינכרא כדאיתא בשבת דצ״ב לענין הא דכתיב ויפרוש את האהל. אבל מ״מ היו הלוים עמו. משא״כ נתינת הלוחות אל הארון לקח בידיו ממש ונתן. וכבר ביארנו לעיל כ״ה כ״א מקור לזה:
וישם את הבדים על הארון. גם זה נתבאר לעיל כ״ה י״ב שכבר היו נתונים ע״י בצלאל. אלא שהיו מונחים באופן שיהיו ראוים לשאת את הארון והיה יוצא משני צלעות הארון. ומשה תיקן שיהא כשני דדי אשה. ולעיל כ״ו ל״ג נתבאר מאין למד משה לעשות כן. והנה לא נזכר עוד בכל הפ׳ בשלחן ומזבחות ע״ד הבדים. היינו משום דבשלחן ומזבח הפנימי לא היו הבדים אלא בשעת מסע המחנות. ובמזבח החיצון כבר הביא בצלאל ולא עשה משה בזה מאומה:
ויתן את הכפרת על הארון מלמעלה. ג״ז נתבאר שם ל״ד שזה הי׳ נתינה שלא כדרך הנחה יפה אורך הכפרת על אורך הארון דזה הנתינה לא הי׳ אלא בקודש הקדשים. אלא עוד לפני הבאת הארון לפנים הניח את הכפרת ארכו לרוחב הארון וכדומה. רק כדי להכניסם ביחד והוא עפ״י דבר ה׳ כמש״כ שם באורך :