אל האלהים. וכמו שאמר ה׳ תעבדון את האלהים על ההר הזה. ולא עלה בראש ההר כאשר יבואר:
ויקרא אליו ה׳. היינו שקראו בשם משה כמו שהיה בא״מ והוא השיב הנני. כדתני׳ בת״כ ריש פ׳ ויקרא. אבל אין הפי׳ שקראו לעלות לראש ההר שהרי להלן כ״א כתיב ויקרא ה׳ למשה אל ראש ההר. מבואר דאכתי עד הזמן הזה לא עלה לראש ההר. אלא קראו והוא עמד באמצע ההר:
כה תאמר לבית יעקב. אמירה פשוטה להמון העם. ותגיד לבני ישראל. הגדה בכ״מ משמעו תמצית הדבר בהמשך לבד הנראה מפשוטו. לבני ישראל. אף על גב דמשמעות ב״י בכ״מ הוא כלל האומה. מכל מקום במקום המובן מהענין יש לזה השם משמעות פרטית בני אדם גדולי הדעת וכמה שמות בלה״ק יש שיש להם הוראה על המין כולו. גם הוראה על איזה פרט מזה המין. וצוה ה׳ למשה שיבאר הדברים בשני אופנים כאשר יבואר. וכך עשה משה כמו שיבואר בפ׳ משפטים כ״ד ג׳ והלאה. וגם היה שני אופני תשובות. היינו כל העם לפי הבנתם השיבו כל אשר דבר ה׳ נעשה. והמבינים באופן היותר גבוה השיבו נעשה ונשמע. ויבואר שמה דיוק התשובה לפי הבנתם של כל אחד: