עבור לפני העם. לא כמו שאתה חושב עוד מעט וסקלוני לא כן הוא ועבידי אינשי דגזמי ולא עבדי. ועבור לפני העם ותראה שלא יגע בך אדם לרעה ח״ו. ויש לפרש דא״ל וקח אתך מזקני ישראל. אם אתה ירא לעבור לפני העם הם יהיו לשמירה עליך שלא יקלו בכבודך וכך מורה הנגינה:
ומטך אשר הכית וגו׳. בסנהדרין דף צ״ט יליף מכאן דהמעשה את חבירו לדבר מצוה כאלו עשה בעצמו. מדכתיב אשר הכית והלא אהרן הכה. וכבר ביארנו לעיל ז׳ י״ז שהיה באמת מטה אהרן ולא מטה משה וגם ביארנו מנ״ל להגמ׳ זה. וא״כ יש לתת טעם שבחר הקב״ה במטה אהרן. והוא ע״פ דתנן במס׳ אבות והובא בפסחים פ״ה דבאר הלז הוא מדברים שנבראו בע״ש בה״ש אלא שלא נתגלה עד היום. ואם כן אינו נס ממש בשינוי טבע הבריאה שהרי מי שברא כל הטבע ברא זה הסלע והרי נשאר הסלע קיים ומוציא מים כדאיתא בשבת פ״ב וע״ע מש״כ בס׳ במדבר בפ׳ מי מריבה מש״ה לא בא ע״ז מטה משה שנוצר לשדוד הטבע ממש. אבל במטה אהרן לא נעשה נס היאור ג״כ בשלמות כמש״כ במכת דם זהו דעת חז״ל בגמ׳. אבל ברבה שהביא רש״י חולק ע״ז וס״ל דמטה משה היה וכבר ביארנו שם במכת דם שגם משה הכה במטהו וע״י נהפך לדם ממש ע״ש: