ובני ישראל הלכו ביבשה בתוך הים. כל המקרא נראה מיותר. וגם בא בל׳ אחר ממה שנאמר לעיל ויבואו בני ישראל בתוך הים ביבשה אלא הוסיף זה הכתוב דבשעה שכבר שבו המים למקורם מצד מצרים עדיין לא יצאו כל ב״י מן הים מצד השני אלא עודם הולכים בים. וכ״כ הראב״ע. ופי׳ ביבשה. במקום שכבר נעשה יבשה ועתה שב להיות בתוך הים מצד השני. מכ״מ לרגלם היה יבשה כמו שהיה. וע׳ מש״כ בהע״ש סי׳ כ״ו אות ב׳:
והמים להם חמה. חסר וי״ו ללמדנו שאין הפי׳ כאן חומה מגין עליהם. שהרי לא נצרכו עוד להגין עליהם שכבר היו המצרים שאחוריהם נסים ומוטבעים אלא הפי׳ שהמים שבצדם היו מוקשים כחמה ולא נזלו לשוב אל המקור. והדרש בזה הוא שנתעורר עליהם כח הדין והחמה. והטעם שעתה הגיע לכך יותר משהיה תחלה היינו משום שהגיע עידן ריתחא על המצרים. מש״ה היה כח הדין שולט גם על ישראל. וע׳ מש״כ בס׳ בראשית י״ט ט״ו. ועוד יבואר בזה לפנינו ט״ו י״ט יע״ש: