או הנסה וגו׳. זהו בחינה על שלא ישחיתך. כי לא בחנם פעל ועשה גדולות כאלה בשעת י״מ. אם לא שתהיו חיים וקימים לפניו לעד:
במסות וגו׳. כל פרטי פעולות הללו מבוארים בפ׳ תבוא זולת במסות ובמלחמה. וענינים אלו כי פעם מחליש ה׳ האומה עד שלא תגיע לעשות מלחמה עם ישראל. אלא לפני זה ממסה אותם בבתיהם. ופעם מחליש כח האומה בשעת מלחמה כמו בסנחריב וכדומה. ובמצרים היו שני אופנים הללו בהיותם עוד במצרים היו במסות דמשמעו שהמסה לב פרעה ומצרים בביתם ע״י המכות. וע׳ להלן כ״ט כ׳:
ובמלחמה. היינו על י״ס שבא פרעה וחילו להלחם וכתיב ה׳ ילחם לכם:
ובמוראים גדלים. זה גלוי שכינה כדרשת בעל הגדה על ובמורא גדול זו גלוי שכינה כמש״כ או הנסה וגו׳ ובמוראים גדולים. והוכיח מזה המקרא יותר משום דכתיב בלשון רבים למדנו שהוא ענין שאינו נמשך בבת אחת דא״כ במורא גדול מיבעי אלא הוא גלוי שכינה שהיה בזמנים מפוזרים לפי צורך השעה: