ולכל היד החזקה. נתבאר לעיל ג׳ כ״ד דמי שמשדד הטבע הרי זה כמו שאוחז בכח גלגל הרחים ההולך בכח עוז המים או האש. והוא גבורה גדולה אכן אפילו מי שיש לו זה הכח לשעה אינו יכול לעצרו הרבה כך שידוד הטבע הוא עצירת גלגלי כוכבי לכת ופעולתם בטבע וכל הנביאים עצרו ההילוך לשעה. אבל משה היה ידו החזקה זה ארבעים שנה:
ולכל המורא הגדול. הוא גלוי שכינה שהיה בימיו. ואע״ג שגם בימי שמואל ואליהו היה גלוי שכינה לכמה בני הנביאים אבל לא הגיעו לגלוי שהיה בימי משה. וכתיב לכל המורא הגדול. משום שהיה כמה פעמים גלוי שכינה בסיני ובא״מ. ועוד הרבה פעמים מש״ה כתיב לכל. ועי׳ מש״כ לעיל ד׳ ל״ה:
לעיני כל ישראל. דכל הנביאים שגרמו גלוי שכינה לא היה אלא לבני הנביאים תלמידי הנביא. אבל משה גרם גלוי שכינה לעיני כל ישראל בים סוף ובהר סיני ובאהל מועד. ומחמת זה היתה אהבת ה׳ כ״כ אליו. שבזה הראה לכל אשר הוא ית׳ ברא העולם ומלואו. ומשום הכי בידו לעצור הליכות עולם. והוא ית׳ מנהיג עולמו ומש״ה מראה אור פניו כ״י. וזהו תכלית הבריאה לדעת כי בראשית ברא אלהים: סליק בעזרת ה' החונן אף לשאינו הגון: