1
ה׳ בדד ינחנו. הוליכם במדבר למען העמידם על צורת עם ישראל היינו בשני דברים. א׳ להיות בדד שלא להיות מעורב עם אוה״ע יותר מן ההכרח וזהו עין יעקב כמבואר בפ׳ ברכה וישכון ישראל בטח בדד עין יעקב. ובלעם אמר הן עם לבדד ישכון עי׳ שם בבאור הכתובים. ב׳ ואין עמו אל נכר. שלא להיות תחת תקוה של כח אחר זולת ה׳ לבדו והליכות המדבר הכריחם לכך כאשר אין שם טבע פרנסה וכ״ע ידעי מאן עביד ניסא קוב״ה ולא ע״י כח אחר ובזה העמידם על צורה המיוחדת להם לבטוח בה׳ לבדו. והיינו הוא עשך. ועי׳ מש״כ ריש פרשת בשלח: