לאהבה את ה׳ אלהיך. להיות בזה הדרך המעלה דוקא. ומבאר היאך להגיע לזה. לשמוע בקולו. כבר ביארנו כ״פ לשון זה שהוא עיונה ועמלה של תורה. וכך הבינו חז״ל בנדרים דס״ב דתניא לאהבה את ה׳ אלהיך לשמוע בקולו. שלא יאמר אדם אקרא כדי שאהיה חכם אשנה כדי שאקרא רבי כדי שאהיה זקן ויושב בישיבה אלא למוד מאהבה וסוף הכבוד לבא. הרי דפירשו לשמוע בקולו על לימוד התורה ושינונה: To obey Him. This refers to the in depth study and toil in Torah.
ולדבקה בו. מי שאינו בר הכי להיות עמל בתורה. מכ״מ יכול להשיג אהבת ה׳ ע״י ולדבקה בו. וכפי׳ התלמוד בכתובות דקי״א משיא בתו לת״ח ועושה פרקמטיא לת״ח ומהנה לת״ח מנכסיו מעלה עליו הכתוב כאלו דבק בשכינה. אכן בזה שמתחבר ומתרועע לת״ח משיג שמץ אהבת ה׳. וכמו שביארנו בפי׳ שה״ש ג׳ בפסוק מצאוני השומרים וגו׳: To cling to Him: One who is unable to learn Torah should at least try to attain the love of Hashem through clinging to Him. This is explained in the Gemara (Kesuvos 111) as referring to one who marries his daughter to a Torah scholar, and helps a Torah scholar financially. The Torah considers this as if he is clinging to the Divine Presence. Through joining with, and helping a Torah scholar, he attains a small part of the love of Hashem.
כי הוא חייך וגו׳. בזה האופן הנעלה תהיה בטוח להתהלך לפני ה׳ בארץ החיים לאורך ימים: