הנסתרות לה׳ אלהינו. לא משום ע״ז לבדו בא כ״ז שהרי אנו רואים שבימי אחאב ומנשה עבדו ע״ז יותר מבימי הושע וצדקיהו ומ״מ לא הגיע העונש עד אז. אלא יש בזה סתרי כוונות הנוגע לתכלית המכוון ממנו ית׳. ועי׳ ס׳ בראשית ט״ו י״ב וא״כ גם הפזור הרב הוא בכונה ידוע אליו ית׳. וכמו שאין אתנו יודע על מה בא בריאת שו״א בזה השיעור המצומצם כך הוא הפזור ושארי פליאות. והכל לתכלית מלוי כבודו ית׳ כמש״כ ואם שאין אנחנו מבינים איך נדרשו להיות כך דוקא:
והנגלות לנו ולבנינו לעשות את כל דברי התורה הזאת. ואנחנו יש לנו די להבין מכל הנגלה לעינינו במשך הגלות שני דברים שלא כמחשבת אוה״ע. א׳ כי עוד ידו נטויה עלינו וא״כ לנו לתקן את המעוות וישוב לרחמינו. שנית שלא כדבריהם שהעונש היה על ברית ע״ז. ובאמת לא כן הדבר כי הגלות עיקרו היה על ע״ז ג״ע וש״ד. אבל חורבן הארץ שגפרית ומלח שרפה כל ארצה. לא היה כי אם מפני ביטול תורה כדאיתא בנדרים דף פ״ח א׳ מי האיש החכם ויבן את זאת על מה אבדה הארץ נצתה כמדבר מבלי עובר ויאמר ה׳ על עזבם את תורתי ולא שמעו בקולי ולא הלכו בה. שאין מברכין בתורה תחלה. וע״ע בפתיחתא דאיכה רבתי. וזהו עסק התורה ודקדוק דבריה והיינו מש״כ לעשות את כל דברי התורה הזאת. שהוא תקון הדברים ולעמוד על מתכונתם כמש״כ כ״פ ולהלן ל״ב מ״ו: