ולא ירע לבבך וגו׳. לא יהי ניכר לפניו שאתה נותן לו בע״כ. דלב שמח מטיב גהה. והכי הוא להיפך. דלב רע מעציב הפנים וכמבואר בנחמי׳ מדוע פניך רעים וגו׳ אין זה כ״א רע לב:
כי בגלל הדבר הזה וגו׳. שתתן לו בטובת עין. וגם הוא יברך אותך וזה פועל הרבה כדאי׳ במדרש רות דיותר משהעשיר עושה עם העני העני עושה עם העשיר היינו שמברכו. ואי׳ עוד שם דברכות הזקנות לבועז פעלו הרבה. ובתוספתא פאה פ״ד תני׳ לא אמר ליתן אבל אמר לאחרים תנו נותנים לו שכר על כך שנא׳ כי בגלל הדבר הזה וגו׳. ובספרי הוסיף לא נתן ולא אמר לאחרים ליתן אבל נוח לו בדברים טובים מנין שנותנין לו שכר ת״ל כי בגלל הדבר הזה. הרי מפרשי דרק בשביל דבר צדקה אפילו אינו נותן בעצמו מתברך וגדול המעשה: As a consequence of this thing. That you give generously, and as a result the poor person will bless you, which has a great effect, as explained in Midrash Rus, that more than the rich person gives to the poor, the poor does for the rich, meaning that he blesses him.
בכל מעשך. בשדה או במלאכה: In all your work. Whether in the field, or in creative activity.
ובכל משלח ידך. היינו מסחור: And in all your commerce. In all your business dealings.