1
יען אשר מלא. בדגש כמו דכתיב בפ׳ שלח ועבדי כלב וגו׳ וימלא אחרי בדגש. ולא כמש״כ בפ׳ מטות בלתי כלב וגו׳ כי מלאו אחרי ה׳. בבנין הקל. וביארנו שם דמשמעו מלאו אחרי ה׳ בקל היינו שאומרים ללכת אחרי השגחתו ולא כאומרים שטוב להיות חפשי מהשגחתו. אבל בבנין חזק משמעו שנכנס בחברון במקום סכנה למען העלות עליו השגחתו. וזה הדבר אשר היה כלב מצוין מיהושע באותה שעה שהזמין ה׳ לפניו. אמנם כאן כתיב אחרי ה׳ ולא כתיב אשר מלא אחֲרָי. ובפ׳ מטות ביארנו דבכל מקום דכתיב אחרי ה׳. אין הכונה שהוא בעצמו נכנס תחת השגחתו אלא שמצוה ומדריך את הכלל שילכו אחרי השגחת ה׳. וכאן שמדבר מיד ע״ד יהושע מש״ה פירש הכתוב אחרי ה׳. דמש״ה התחבר יהושע לכלב באותו גזרה להנצל גם הוא משום שגם הוא מלא אחרי ה׳ במה שאמר טובה הארץ מאד מאד. ונמצא פירש אשר מלא אחרי ה׳. נכלל בזה שני דברים: