בנדון שא' אשיבהו בקצרה הנה בזה אני מודה לו דבסכין יכול להיות הנקב עגול וכן מורה לשון הרמ"א בסי' ל"ו דרק ביד הטבח אין דרכו להיות עגול אבל בסכין יתכן להיות עגול אבל הוא מחוסר טעם ואסבר לו טעם הדבר ומזה יצא חלוקי דינים בעזה"י דהנה היד הטבח הוי הצפורן רחב ואין לו עוקץ לכך אי אפשר שיעשה הנקב עגול אבל בסכין שיש לו עוקץ בראשו והנה העוקץ הוא חד וקטן כעין מסמר בראשו לכך הוא בהעוקץ יתכן שיעשה נקב עגול ולכך הדין כך אם הנקב קטן בענין שיתכן דנעשה ע"י העוקץ שבראש הסכין בזה יש לתלות בסכין אבל אם הנקב רחב קצת בענין דע"י העוקץ לא יהי' נעשה נקב רחב כזה רק אם נתלה בסכין נאמר דהסכין נתחב בו יותר מן העוקץ וזה שוב א"א שיהי' עגול לכך אם הי' עגול ודאי טרפה וכן אם הסכין אין לו עוקץ רק הוא רחב בראשו ג"כ אף בנקב קטן והוא עגול א"א שהוי ע"י סכין והוי טרפה ולפענ"ד ז"ב לדינא. שנית להנ"ל. בדבר הנקב בריאה או בדקין מה שהשבתי לו ורו"מ הודה דסברתי טובה אך רצה לחלק בין ריאה לדקין לדידי אין נ"ל חלוקו דהרי אנן קיימינן בנקב שהוא עגול וזה יעיד החוש שמנקב משוך ע"י יציאת הצואה לא יהי' נעשה עגול בשום אופן ועוד דדוקא חד תלי' תלינן בידא דטבחא בסכין אבל לא ב' תליות לומר דהנקב נעשה בסכין ואח"כ ע"י הצואה נתרחב תרתי לא מקילינן וגם הרי בנקב עגול כתבו הכל דודאי מחיים נעשה ולא תלינן בשום תלי' וא"כ נהי דבידא דטבחא תלינן היינו רק קולא זו ולא להוסיף לתלות עוד ע"י הצואה שנתרחב ולכך אין חלוקו נ"ל כלל: