מה ששאל על הוראתי בבשר בלוי ונגלד פורתא והי' מבצבץ והתרתי מכח דתלינן בידא דטבחא (עיין טוטו"ד מהד"ת תש' צ"ג) דהעביר ידו בכח והקשה הרי בנגלד פורתא הבדיקה מעכבת בדיעבד וא"כ בבצבץ איך אפשר להכשירו. הנה מזה לא תברא דנהי דקיי"ל בנגלד פורתא מעכב הבדיקה אפילו בדיעבד היינו רק בנאבד בלי בדיקה דאז לא נחשב באונס לכך הבדיקה מעכב אבל היכא דאינו יכול לבדוק מכח דנעשה נקב במשמוש היד זה הוי באונס ממש ומותר בדיעבד בלי בדיקה וכיוצא בזה מחלק הש"ך בסי' ל"ט לענין נאבדה הריאה וה"נ הוי כעין זה וגם אינו דומה למ"ש אני בטוטו"ד סי' קי"ג דהתם אם הקליפה הוי בחוזק זה גרע טפי משא"כ בסי' צ"ג בזה הוי באונס ממש ומותר בדיעבד. ובזה מיושב גם קושייתו על הל"ש ועל דברינו בס' תורת הזבח דכונתנו היכא דא"א לבדוק שלא בפשיעתו רק העיכוב הוי ממילא ודאי אינו מעכב בדיעבד והיכא דהעיכוב הוי ממילא להיות חייב להסיר את העיכוב זה אינו מחויב כיון דלפנינו עתה א"א לבדוק שלא בפשיעתו אבל היכא כשהי' לפנינו הי' אפשר לבדוק דזה הוי כעין פשיעה זה מעכב בדיעבד ג"כ וא"ש: