שא' מק' סווינסק וז"ל פה בעירנו חפרו החבוה"ק סמוך לבה"ק הישינה לקדש אותה לבה"ק וחפרו סביב בעומק לערך ב' אמות שלא יוכלו הבהמות לילך לאותו מקום ובשעת החפירה מצאו בעומק עצמות גופים שלמים סביב לאותו מקום רחוקים זה מזה לערך ב' ולערך ג' וד' אמות ויותר ובקבר אחד מצאו מארון אחד נסרים עם מסמרים ובעת אשר חפרו אמר להם ערל זקן אחד דבודאי ימצאו שם גופין שבערך ס' שנה לאשר עמדו שם פולין שקורין האבאז באותו מקום והי' בהם חלואים ונקברו באותו מקום סמוך לבה"ק. תשובה. היטב דיבר דמותר לפנותם מטעם הגדת הנכרי הזקן במס"לת הן אמת שמ"ש רו"מ דפינוי המת הוי רק דרבנן אין זה ברור לנו ולפענ"ד הוא איסור תור' אך מ"מ עיין בטו"ז יו"ד סי' צ"ח מבואר במה דלא בעינן עדות גמורה מהני מסל"ת אפי' באיסור תורה גם להתב"ש שהביא הש"ך שם מוכח אף בשל תורה היכא דלא אתחזק איסורא מהני מסלפ"ת ודברי הש"ך שם אין נראין כלל לומר דהריב"ש הוי אחרון יסבור כשיטת רש"י ולא כרוב הראשונים וכהלכה דהוי טעם כעיקר דאורייתא גם עכ"פ הו"ל להריב"ש להזכיר ולומר דהוא ס"ל כרש"י ולא כר"ת ומדלא זכר כלל מוכח דס"ל דאף אם טע"כ הוי כן וגם מה דמצאו קבר אחד עם נסרים מוכח דהוא נכרי ואם אחד נכרי מעיד על הנ"ל דאין דרך להיות נקבר נכרי עם ישראל ביחד ודומה לזה מ"ש בס' פ"ג באם נמצא כלכית אחת בו ולדעת קצת פוסקים שם הוי הטעם דאין דרך להיות מולחין טמאים עם טהורים ומוכח דאם זה טהור הוא כולם טהורים כן ה"נ בזה יגיד עליו רעו וגם מה דלפ"ד הוי שם רוב נכרים ובפרט בהתחלת העיר ודאי הי' שם תחלה כפר והי' בו רוב עכו"ם וראוי לילך בתר רובא דשל עכו"ם הוא ולכך מותר לפנותן. ומה שחשש דאולי הוי זה בזיון לישראל להיות נקבר שם. הנה מה שדימהו רו"מ לדין המבואר בסי' שס"ד דקבר ישראל שפינהו לא יעשה ממנו בית העצים ז"א ראי' דמה דהוי תחלה קבר ישראל שפיר הוי בזיון אם יעשו בו אח"כ תשמיש בזיון אבל להיפוך מה שהי' בו תחלה דבר אחר אין זה בזיון מה שיהי' נקבר בו אח"כ וראי' מדין בהכ"נ שמה שהי' תחלה בהכ"נ אסור להשתמש בו דברי גנאי ולהיפוך לא מצינו איסור שלא לעשות בה"כ במקום שהי' בו זרעים תחלה וכן ביו"ד שס"ד סעיף ז' החוצב קבר לאביו וקברו במק"א לא יקבר בו הוא עולמית ולא מצינו להיפוך דהחוצב קבר לבנו לא יקבר בו אח"כ אביו מיהו זה יש לדחות די"ל התם הבן חייב בכבוד אביו אבל אין האב חייב בכבוד בנו אבל ראי' ראשונה מבהכ"נ הוי ראי' שפיר ועוד יש ראיות לזה אלא שקצרתי מיהו היותר טוב שיחרישו המקום הזה וגם ישליכו עליו עפר הרבה למעלה ואז יהי' כפנים חדשות בא לכאן ולא יהי' נראה שהי' בו קברי עכו"ם תחלה גם לא יהי' נודע אם ח"ו יקרה שם מת לא יהי' ניכר אם נקבר במקום זה שהי' בו קבר תחלה או הוא במקום שהי' פנוי תחלה ובזה ודאי ליכא בזיון ומהגם שהוא יהי' מחובר לבה"ק הישן אין זה בזיון כלל והשי"ת יתן שיבולע המות לנצח ומחה ה' דמעה מעל כל פנים: