ע"ד שאלתם במת אחד דלאחר ה' שבועות נמצא קברו פתוח ולא הי' בו שום גוף רק הרגלים וחזרו וסתמו אותו והיות כי חושדים דהנכרים עשו זאת לסגולה ורצונם לקבול עליהם אצל ערכאות אבל הערכאות אין מאמינים מעשה זו עד שיפתחו הקבר לראות האמת אם מותר לפתוח קברו. לדינא ודאי דמותר לפתחו מתרי טעמי אחד דהטעם דלא לנוול לא שייך רק אם רוב גופו ופרצוף פניו קיימין אבל אם אין גופו ופרצוף פניו קיימין לא שייך חשש דלא לנוול וגם חרדת הדין לא שייך אף דהרגלים יש כיון דרוב הגוף אינו שם ועוד דמה דאסור לפתוח הקבר היינו רק בשביל אחרים כדי לבדקן וכדומה אבל במה דהוי לכבוד המת עצמו מותר וכמ"ש הטור ביו"ד סי' שס"ג עיי"ש ולכך הנה לנקום נקמתו עדיף מכבודו וכמשאחז"ל גדולה נקמה שנתנה בין ב' שמות אל נקמות ה' לכך עדיף מכבודו ומותר לפתוח ודרך הערה נ"ל עוד לומר דמה דאסור לפתוח הקבר מכח אימת הדין היינו רק לפתוח פעם ראשון אבל אם כבר נפתח פ"א א"כ כבר הרגיש המת שאינו מכח חרדת הדין מותר לפתחו פעם ב' ואין בו חשש חרדת הדין רק טעם דלא לנוולי' ובודאי כשאין גופו קיים לא שייך ניוול לכך נראה דמותר לפתחו: