שא' מהמשכיל מו"ה יעקב בכרך מק' ק"ב מה שעלה ברעיונו להעתיק ששה סדרי משנה בלשון אשכנז כדי שיוכלו הכל ללמוד. הנה אין דעתי נוחה בזה ומצאתי רמז לזה בלשון המשנה פ"ו דאבות שנו חכמים בלשון המשנה ברוך שבחר בהם ובמשנתם והכונה דאף שהי' ביד החכמים לשנות בלשון אחר מ"מ שנו חכמים בלשון המשנה ברוך שבחר בהם ובמשנתם כי לשונם הוא הטוב והראוי. והנה טעמא דידי הוא כך ע"פ השכל דהנה התנאים לפי גדלם ורוחב לבבם שנו משנתם בלשון קצר והוא מעט הכמות ורב האיכות סובל הרבה פירושים כנראה מלשון רש"י ופי' המשניות לרבי' ושאר קדמונים אשר פירשו כל חד כפי דעתו ואיזה פירוש אמת זה אינו גלוי רק לאבינו שבשמים ואנו חיישינן לכל הפירושים לחומרא או לפי הכרעת רוב הפוסקים ועכ"פ כמעט רוב משניות אין לנו פירוש שנדע האמת כונתו ולפעמים סובלת משנה אחת כמה כונות יחד ולזה אם האדם לומד משניות ככתבם וכלשונם עם איזה פירוש אם כי לא ידע אם הפירוש הזה אמת לאמתו או לא עכ"פ קיים מצות תלמוד תורה בגוף אמירתו לשון המשנה לו יהא דהוי כקורא בתורה שמוכח בכמה דוכתי דמקיים בתלמוד תורה אף בלי פירוש וכאומר תהלים אבל אם יעתיק המשנה בלשון אשכנזי לו יהא שיעתיק כפי פירוש היותר מקובל לנו אכתי לא ידענו אם פירוש זה אמת ואם אינו אמת כיון דקורא רק ההעתקה לא קיים תלמוד תורה אם פירוש זה אינו אמת ואף אם אמת אולי הוי במשנה ב' כונות ועוד פירוש אחר וחיסר זה הפירוש ואינו עושה כפי כונת התנא המחבר סדר המשנה אבל אם אומר בלשון המשנה ממש אז כמו שכיוון התנא בכונתו כן הוא מכוון לכך יחדול רו"מ מדרך זה ואף אם הוא מכוין למצוה אולי יהא מצוה הבאה בעברה ולדעתי הוי קרוב להפסד ורחוק משכר ומי שנתאוה ללמוד לא אלמן ישראל להיות מוצא איזה מלמד או חדר שילמוד עמו ואם אינו מוצא הרי אם מתאוה ללמוד אחז"ל חישב לעשות מצוה ונאנס ולא עשה מעלה עליו כאלו עשאה לזה ישמע לעצתי כמאמר הכתוב ושומע לעצה חכם ישמע חכם ויוסיף לקח והאל הטוב יעורר לבבו לדרך אחר הטוב בעיני אלקים ואדם ולא יהי' בו שום עקלתון וראי' עוד בפירוש הרמב"ם על משניות ושאר מפרשי משניות כולם עשו רק דרך פירוש על לשון המשנה דבר דבור על אופניו ולמה לא שינה הרמב"ם לשון המשנה ולכתוב לשון המשנה כפי פירושו ובלשונו הזהב אין זה כי נתיירא מלשנות לשון המשנה ואם הוא נתיירא מלשנות לשון המשנה אף בלה"ק מכ"ש אנו יתמי דיתמי איך נעיז להעתיק לשנות לשונם מלשון הקודש לחול ונעשה הקודש לחול לכך יחדל מדרך זה כו':