שא' במי שאביו הוא שכור פעמים שבוע א' או ב' ואין מניח תפילין ואינו מתפלל ואח"כ ערך ב' חדשים אינו שכור והוא נוהג כאדם כשר ואח"כ חוזר לשכרותו על שבוע א' או ב' וכן דרכו תמיד. הנה לפי דעת הרמ"א בסימן ר"מ ודאי אינו מחויב לכבדו ואף דהרמ"א נקט בלשונו שהי' רשע מ"מ הרי המקור מדין זה הוא בב"מ דף ס"ב ושם מיירי דלא עבר רק בלאו אחד ויתן דבשאר כל התורה אינו רשע ומ"מ אינו מחויב לכבדו וה"ה בזה כיון דבעת שכרותו אינו מתפלל ואינו מניח תפילין ובידו למנוע מלהשתכר אינו מחויב לכבדו הן אמת דדעה ראשונה במחבר דמחויב לכבדו וקצת מן הראשונים עמדו על זה מן הש"ס ב"מ הנ"ל ולפענ"ד הי' נראה ליישב דלכאור' קשה מה פריך בד"מ מנשיא בעמך לא תאור דדוקא בעושה מעשה עמך ומה מדמה זה לזה התם הוי רק בל"ת י"ל דאינו עמך חייב לכבדו ואך י"ל דהש"ס ס"ל כהש"ס פ"ק דיבמות דקאמר שם דעדל"ת אף דל"ת חמיר מינה א"כ ס"ל דל"ת חמיר ולכך פריך מכח כ"ש דמה בל"ת דאינו עושה מעשה עמך פטור מכ"ש בעשה אך לפ"ז הרי דעת הרא"ש פ"ח דיומא דשבועות חמיר מנבלה וס"ל דעשה חמיר ועיין בס' משנת חכמים להרב מזאמושטץ ז"ל ולכך שוב י"ל דבעשה אף דאינו עושה מעשה עמך חייב לכבדו כן י"ל דרך פלפול קצת אך לדינא אין לזוז מפסק רמ"א ואינו חייב לכבדו כנלפענ"ד: