שא' בנדון הסחורה בחלב חזיר הנה אני בתשובותי (טוב טעם ודעת מהד"ג ח"ב) כתבתי לחלק בין בשר חזיר דאסור לסחור אבל חלב חזיר מותר לסחור וא"כ בלא"ה אין בזה איסור אם קונה הקרבים אך אם קונה גם הבשר ודאי אסור לסחור בו אך מ"מ בשאלה דקה' כיון דהאיש אינו קונה רק שליח נראה דאין בזה איסור לא מבעיא אם איסור סחורה באיסורין הוי של תורה ודאי אין לנו רק מה שאסרה התורה להקונה ולא לשליח וסרסור אף גם אם הוי דרבנן מכח שמא יבא לאכול י"ל היינו רק אם קונה לעצמו אז משלו לא בדיל אבל אם קונה לאחרים אז משל אחרים בדיל מינה ואין לחוש שמא יאכל ממנה מיהו עכ"פ יהי' בזה חשש לפ"ע ואף שיהי' נעשה זה ע"י אחר כיון דגם האחר יעבור אלפ"ע י"ל דהוי בזה לפ"ע ועיין משל"מ פ"ה ממלוה שנסתפק ובטוטו"ד מה"ג ח"ב לק' נ"פ הארכתי בזה. גם אף אם לא שייך לפ"ע עכ"פ הוי חשש מסייע ידי עוברי עברה ואסור כך י"ל דאם המו"מ הוי רק בחלב הקרביים מותר להיות סרסור או שליח אבל אם הוי בבשר חזיר ושומן הבא מבשר חזיר אסור להיות ממוצע.
והנה שאלני הרב החריף מו"ה שלום מרדכי הכהן עמ"ש לחלק בין חלב חזיר לשומן חזיר מרש"י חולין מ"ה ע"ב ותוס' בכורות דף י' דבלשון תורה הוי שומן נמי בלשון חלב. ולק"מ דנהי דלפעמים הוי שומן נמי בכלל לשון חלב אבל לפעמים הוי חלב דוקא הרי הכתוב אומר בפ' צו כל חלב שור וכשב ועז לא תאכלו אם כן יהי' אסור נמי שומן וכן אמר שם אח"כ כי כל אוכל חלב מן הבהמ' אשר יקריבו ממנה אשה לד' ויהי' גם שומן אסור וכן בפ' ויקרא ואת כל חלבו ירים ממנו והקטיר המזבחה ונאמר דבזה יהי' אף השומן בכלל וזה ודאי אינו וכן פ' כל חלב לד' בפ' ויקרא ובע"כ לפעמים סתם חלב הוי רק חלב א"כ ה"נ לחומרא יש לפרש דהכונה רק חלב ולא שומן ובפרט דכאן מוכח כן כיון דהתור' אמרה וכל חלב נבלה וחלב טרפה יעשה לכל מלאכה ואכול לא תאכלוהו ולמ"ל הך אזהרה הרי בלא"ה אסור מכח נבלה וטרפה בע"כ דהוי ס"ד או דנוט"ר לא יחול על איסור חלב וקאי ואכול לא תאכלוהו מכח נוט"ר או להיפוך דאיסור חלב לא יחול על איסור נוט"ר לכך כתיב ואכול לא תאכלוהו א"כ מוכח דזה מיירי מחלב לבד אבל בשומן נוט"ר ודאי אין בו איסור לאו דחלב ובע"כ דזה מיירי מחלב לבד ומוכח כמ"ש וז"ב ונכון: