שא' בדבר המאקוראניס שנתחדשו בעירו בפאבריק של אדונים הנה אין דעתי נוחה להיתר אפי' הי' היתר גמור כי בזה"ז כל העולם נדון כבקעה וראוי לגדור בו גדר ולא לפרוץ ואין להתיר בזה שום חדשות דיבואו לומר דהתרנו פת נכרים ויהי' זילותא וח"ה ובפרט דיש בזה חשש איסור אחד לדעת הר"ן והטור הובא בש"ך סי' קי"ב סק"א דאף עיסת נכרי אסור ואף דאנן קיי"ל בש"ע דאינו אסור רק פת נכרי מ"מ למה לנו להכניס בזה לכתחלה ועוד כיון דנאפה מעט נהי דאינו נאפה לגמרי מ"מ י"ל כיון דעכ"פ נאפה מעט והוי שליש אפייתו נמי אסור לכ"ע ולמעט בפלוגתא עדיף וי"ל דבתחלת אפייתן נאסר מיד וגם יש לחוש אולי יערבו בו חלב נכרי כדי למתק אותם ואף אם יעמדו איש נאמן זה לא מהני רק לדבר הנמכר רק במקומו אז בזה אם לא יהי' מחזיק הנאמן לא יקנו אבל בדבר הנמכר לכמה עיירות מה יועיל זה למחר ידחה איש הנאמן והעולם לא ידעו מזה ויקנו לכך אין זה רפואה לחשש האיסור וגם נהי דבש"ס ופוסקים מוכח דהנכרי אינו מכוין להכשיל מ"מ זה בדרכי העולם תלוי הדבר ובזמניהם דעכ"פ הגוים היו מחזיקין באמונתם הי' בהם חזקה דלהכשיל לא יכוין אבל בדורות הללו גם ביניהם רבו האפיקורסים שאין להם אמונה כלל אלו נחשדים גם להכשיל לכך נהי דאם נזדמן דרך מקרה אין בידנו להחמיר נגד הש"ע מ"מ להתיר דבר חדש ולמכרו לרבים תמיד אין ראוי לעשות בימים הללו לכך לא אצטרף בזה להיתר גם רו"מ ימנע: