מה ששאל האיך אני נוהג בדין החומץ בסינון היות כי הכה"ג הובא בפמ"ג סי' פ"ד חוכך בזה. הנה לא ידעתי טעם שלו למה יחשב זה למבטל איסור כיון דאין כוונתו לבטל רק אדרבא עי"כ יסיר התולעים ומ"ש רו"מ דהוי כונתו מכח דבדבש ע"י החימום משובח גוף הדבש משא"כ בזה אין נראה דא"כ מה התחיל הטו"ז לקמן בסימן קל"ז להקשות שם בהוצאת יין דהרי אינו מכוין לבטל הרי שם לא נעשה משובח ע"י הוצאתו רק כיון דאין כוונתו לבטל לא נחשב מבטל איסור לכתחלה רק דהטו"ז מחלק דהיינו דוקא היכא דא"א בע"א והרי הכא בחומץ נמי א"א בע"א להשתמש בו ודאי אין זה נחשב מבטל איסור ועוד נראה לצרף קצת היתר בזה דעת הסוברים דדברים המאוסים ונפשו של אדם קצה בהם אין טעמם אוסר בהם כלל וא"כ הטעם של המילבין י"ל דאין טעמם אוסר אם נפלט בתבשיל רק גופם אסור דהוי ברי' אבל טעמם אין אוסר ואם כן לא הוי כאן מבטל איסור לכתחלה ונהי דבחומץ אף מה דנטל"פ הוי בו לשבח מיהו בזה י"ל כיון דבחומץ בטל בסמ"ך אין בו איסור מבטל לכתחלה דבר דהוי איסור בפ"ע טרם בא להתבשיל אז אף כשבא לתבשיל ובטל הוי עליו שם מבטל איסור לכתחלה כיון דמקודם האיסור הוי שם איסור עליו במה דהוי סרוח מעיקרא א"כ ממ"נ קודם בואו למאכל הוי בפ"ע לפגם והוי סרוח מעיקרא ואינו איסור מה אמרת הרי כשבא לחומץ נעשה לשבח הרי אז כבר נתבטל ואין כאן איסור מעולם ואין עליו דין מבטל איסור לכתחלה ואף דעל זה לבד איני סומך להלכה וצריך עיון ובדיקה בש"ס ופוסקים היעמדו דברי בזה מ"מ נראה לצרפו לסניף למה דבלא"ה אין כונתו לבטל רק דאדרבא להסיר האיסור דאין לחוש בזה לדברי הכה"ג וכן נוהגין כל העולם להתיר ע"י סינון ולית מאן דחייש לדברי הכה"ג בזה ובפרט להסוברים דאין מבטלין איסור לכתחלה הוי רק דרבנן והכי דעת רוב הפוסקים ועיקר הגזרה הוי בזה שלא לבוא לאכלו בלי ביטול והיינו היכא דאין כונתו בהמעשה כדי להסיר האיסור אבל אם עושה מעשה להסיר האיסור א"כ אית לי' היכרא דהרי לשם כך הוא עושה כדי להסיר האיסור ואיך ניחוש שיאכלנו וכעין דאמרינן בפ"ק דפסחים הוא עצמו מחזיר עליו לשורפו מיכל קאכיל מני' כן ה"נ בזה כיון דעושה כדי להסיר האיסור אין חשש שיהי' נכשל בו ואין בזה חשש מבטל איסור וע"כ לא הוצרכו בדבש ליתן טעם שאין כונתו לבטל רק דאדרבא התם אינו מחמם הדבש כדי להסיר רגלי הדבורים רק מחממו עבור דבר אחר לכך שפיר הוי לנו לחוש כיון דמבטל האיסור פן יבוא להנות ממנו כך ולזה הוצרכו לטעם דאין כונתו לבטל אבל אם הי' מחיים רק כדי להסיר רגלי הדבורים לא הוי צריך לטעם דאין כונתו לבטל דבלא"ה מותר דאין בזה חשש מבטל איסור כנלפע"ד נכון. ומזה ילמוד לחמאה שיש בה תולעים דמותר לחממה כדי לסנן התולעים ואין בזה איסור וז"ב ונכון: