1
שא' בחמאה שהיא מלוחה כדרך שמולחין לחמאה ועומד בכלי חרס בימי הקיץ או בחורץ בבית אם הוי כבוש. תשובה. אני מסכים עם הפמ"ג דבקרח לא הוי כבוש אבל בימות הקיץ אם נימס כל כך שיש בו טופח ע"מ להטפיח הוי כבוש ונאסרה הקדרה ואם הי' הקדרה של בשר נאסרה החמאה זה המעט המונח תוך הכבישה אבל מה שלמעלה מן הלחלוחית לא נאסר דגם בכל כבוש הוי כן דמה שלמעל' אין לו דין כבוש מיהו לענין הקדר' אם נאסרה לבשל בה בשר ולאסור הבשר לא ידעתי למ"ל כבוש הרי כיון דעכ"פ נמלחה החמאה ובמליחה נמי נאסר הכלי כידוע ולהיפוך לאסור החמאה אם הי' כלי בשר הנה במליחה ודאי אינו נאסר דאין מליחה לכלים להפליט רק ע"י כבוש נאסרה החמאה ומה נחשב כבוש אם בעינן מעל"ע או די בציר כדי שישהא על האור וירתיח תליא בפלוגתת הש"ך ומג"א סימן תמ"ז דלהש"ך אין ציר מפליט מכלי ולהמג"א ציר מפליט מכלי דלא כהש"ך: