אשר שאל בעש"ק הי' קונים הרבה בשר במקולין ואחד ממוכרי הבשר אמר להקונים שמלח הבשר בלי הדחה תחלה כדי שלא יקחו ממנה בשר כי הי' רוצה שיוסיפו לו מעות על השאר מקודם כי הבהמה היא ביוקר (והנה אמתלא זה גופו אינו כלום לפי דעתי לא מבעיא כיון דהוא לא אמר האמתלא אין אנו טוענין עבורו רק גם אם הי' אומר האמתלא לא הי' נאמן דבשלמא ביו"ד סי' א' התם הוי הכונה כדי שישאר לעצמו בזה שפיר הוי אמתלא כי סבר שיהי' נשאר לו והוא יודע שהוא כשר אבל כאן דהוא סבר שיוסיפו לו על השאר הרי כיון דאמר שהוא טרפה איך יקנו ממנו ולומר דסמך על האמתלא הרי הקצב הוא איש בור וא"י אם מהני אמתלא או לא וגם לא יכניס עצמו בכלל מוכר טרפה בשביל כך) והלך אחד ושאל סתם הדין שמלח בשר בלא הדחה תחלה והתירו המורה כדעת הרמ"א בהפ"מ וכתב הפמ"ג דה"ה בעש"ק ועל סמך זה הלכו כולם ולקחו בשר מן המקולין ובשלו על שבת וכעת שואל רו"מ אם כהוגן עשו או לא כיון דיש עוד חשש שמא מלחו בכשא"מ. הנה לדידי לא טוב עשו כי אף המקילין בזה במלח ולא הדיח תחלה בהפ"מ או לכ"ש היינו רק אם כבר הוי הבשר בביתו ונעשה ספק זה אבל לקנות לכתחלה בשר כזה לכנוס בספק כזה לכתחלה ודאי אסור דקיי"ל אין עושין ספק דרבנן לכתחלה ומכ"ש בזה ומכ"ש מה שנמשך בזה הוראה לרבים ודאי לא ראוי כי לא רבים יחכמו כי הוא לכבוד שבת ויתפרסם הדבר כי מליחה בלי הדחה כשר ויבואו לעשות כן תמיד ובודאי אין ראוי להורות כן ופרסום היתר זה לרבים וחוץ לזה ודאי הוי חשש שנמלח בכשא"מ כי בודאי אם מלחו להטריפו לא דקדק להיות בכלי מנוקב וגם דף חלק ברהיטני לא שכיח וחוץ מזה מ"ש רו"מ דהוי ס"ס שמא לא נמלח כלל ואת"ל נמלח שמא לא הי' בכשא"מ הנה מלבד דהוי ס"ס להיפוך דלמא כדעת האוסרין במלח ולא הדיח תחלה ואת"ל כדעת המתירין דלמא הי' בכשא"מ וגם הך ספק שמא לא נמלח כלל לדעתי אין זה ספק כלל כי ע"א נאמן באיסורין ובפרט במה דבידו כיון דבידו נאמן אפי' נגד החזקה כמ"ש בש"ס יבמות א"כ מוכח דהוי ודאי א"כ אין זה נכנס בגדר ספק כלל והוי כודאי. ועוד אני אומר בעזה"י דבר חדש דכאן ודאי אסור דהנה קיי"ל חכם שאסר אין חברו רשאי להתיר ומוכח בזה דקם דינא ומפורש בפוסקים הטעם דשויא חד"א הרי אף דאינו שלו מ"מ כיון דהורה בחד דעה שייך שויא חד"א אף בשל אחרים וא"כ מכ"ש בשלו אם עשאו ע"ד כן כדי להטריפו א"כ עשה כדעה זו דס"ל שהוא טרפה שויא חד"א ואסור לכל העולם דלא גרע מעשים של הבעלים בצירוף אמירתו שהוא טרפה כהוראת המורה לאחרים ונעשה כחד"א לכך ודאי שלא כהוגן עשו בזה והנה להטריף כל הכלים מי ישמע אך עכ"פ נראה להשהות כל הכלים מעת לעת כנלפענ"ד לדינא: