בנדון שאלותיו הנה לעמוד הלחי אחורי הגדר ודאי ל"מ כלל וכמבואר במק"ח וזה כמה שנים שנשאלתי על המק"ח דמ"ש בטעמו דביתא כמאן דמליא דמי הוא תמוה דבש"ס מפורש דלא אמרינן ביתא כמאן דמליא דמי רק במקורה ובגדר אינו מקורה והשבתי דדוקא לומר דהוי כמאן דמליא אפי' למעלה מן המחיצות בזה בעינן להיות מקורה או מצד צירוף המחיצות עם התקרה אמרינן דהוי כמאן דמליא אפי' למעלה מן המחיצות אבל מה דהוי בתוך המחיצות להיות מלא עד קצה המחיצות הוי כמאן דמליא אפי' בלי תקרה והוא דבר המסתבר ומלבד זה נראה דהדין נכון דבצוה"פ בעינן שיהי' ניכר שהוא צוה"פ ועיקר צוה"פ הוי אם הוי עשרה טפחים למטה ולא מהני אם הקנים הוי למעלה מי"ט רק בעינן שיהי' למטה קנה י"ט ובתוך הגדר אינו ניכר כלל בחוץ דהוי למטה קנה לכך אינו צוה"פ ומ"ש רו"מ בשם ס' ישויע"ק דברי רו"מ נכונין דאין ראי' מן הטו"ז דכוונת הטו"ז הוי דהקנה עומד בחוץ רק דהגג מפסיק בזה מהני תחיבת הגג אבל לא אם הקנים בפנים בבית או בגדר ובזה ודאי ל"מ הן אמת דמ"ש רו"מ בטעמו אינו נכון דמה דבעינן שיהי' ראוי לקבל דלת היינו מפאת עצמו אם אינו ראוי לדלת ל"מ אבל אם מפאת עצמו ראוי לקבל דלת רק מצד אחר מבחוץ אינו ראוי לדלת זה אינו מעכב די"ל רואין כאלו ניטל הגדר והוי ראוי לדלת רק הטעם כנ"ל והדין עמו לדינא בזה: