שא' באשה עגונה שהי' בעלה בצבא החיל ובא לה מכתב מבעלי מלחמה ישראל שנטבע בנהר לפניהם ואחד משכו מן המים וגלגלו אולי יחזיר לחייו ולא עשו תושי' וקברוהו ע"פ השדה וע"ז היו חתומים עשרה בעלי מלחמה וג' אנשים קיימו חתימתם אך אין החתימה ניכרת גם של המקיימין אינו ניכר. הנה הרבה הארכתי בדין זה וכעת אבוא רק בקצרה לדינא כי הנה אני מסכים עמו להתירה כי אף להמחמירין בכתב ישראל היינו באינו מקוים אבל במקוים נהי דאין מכירין הקיום הרי בסי' קמ"ב הובא דעות דקיום ב"ד א"צ קיום וכבר כתבתי בקונטרס תקון עולם להקל בזה ולכך אף להמחמירין בזה מ"מ בעדות עגונה דדי אף במפי עבד מפי שפחה מכ"ש דמותר בקיום ב"ד דא"צ קיום ואף אם הי' בלי קיום ב"ד נראה דכאן אין לחוש להני המחמירין בלי קיום דהתם מיירי דרק פ"א מצאו כתב ישראל אז יש לחוש לזיוף והיינו אף דקשה למה נחמיר בזה בלי קיום הרי הוי ק"ו דהרי מתירין ע"פ ע"א ע"פ עבד ושפחה מה דלא מהני מן התורה מכ"ש בכתב דמן התורה א"צ קיום למה נחמיר יותר בזה להצריך קיום ובע"כ צ"ל הטעם כיון דאין מכירין כתבו הוי ריעותא דאין מכירין כתבו ניכר קצת שהוא זיוף דבלא"ה הי' עושה כדין והי' הולך לפני ב"ד להעיד וכדומה וכיון דהוי ריעותא גרע טפי א"כ תינח בעלמא אבל היכי דידעינן כגון בנ"ד באנשי חיל דאין בידם לעשות בע"א אם אין עומדין לפני ב"ד לכך כל דלא חזינן ריעותא לכ"ע ל"ב קיום ועוד הרי בנדון זה חזרו וכתבו לאנשים הנ"ל להעיד לפני אנשים וא"כ מכתב הזה הנשלח מן האשה על שם החתומים הראשונים ודאי נמסר רק לידם וא"כ אם הם השיבו פעם ב' מוכח דהוי חתימתם והיינו הקיום ממש ודי בהוכחה לבד בזה. ועוד לכאורה הי' נראה דאף המחמיר דבעי קיום היינו בע"א דבזה מה"ת בעי קיום י"ל בזה לא הקילו תרי קילי להאמין ע"א ואף בלי קיום תרי קילי לא הקילו בזה אבל בשני עדים דאם הי' מעידין לפנינו היו נאמנים מדין תורה י"ל דודאי מהני כתב ולא בעינן קיום ק"ו ממה דנאמן אפי' עבד ושפחה ואף דבירושלמי יבמות שממנו מקור דין זה מוכח דאף בשני עדים לא מהני כתב להסוברים כן מ"מ י"ל דלהלכה לא הכריעו המחמירין רק בע"א מטעם הנ"ל אבל בשני עדים לא החמירו רק ס"ל כהמקיל כן בירושלמי כיון דהוי שם פלוגתא יש להכריע ביניהם כך. וגם במה דקיי"ל במקום סכנה כותבין אעפ"י שאין מכירין ולא חיישינן לצרה מכ"ש בזה ואף אם מחמירין אף בב' עדים נראה דהיינו אם בכתב אחד מצאו כן י"ל דלא פליג בזה כיון דבעלמא ע"א נאמן בעגונה כמו ב' עדים אם נתיר בב' עדים בלי קיום נתיר גם בע"א וכיון דיכול להיות שאחד זייף הכל לכך בעי קיום אבל אם מצאו ב' כתבים בזאח"ז שפלוני מת בזה י"ל ודאי ל"ח לזיוף דזה מלתא דל"ש לזייף ב' פעמים ובמלתא דל"ש לא גזרו רבנן וכיון דכל פעם הוי עד אחר כמו בנ"ד דבפעם ב' הוסיפו יותר עדים אין לחוש בזה לזיוף ומותרת בלי קיום כלל ומכ"ש כאן שהוי קיום אף דאינו ניכר הקיום וזה נכון. אך דא עקא דהרי יש דעות הובא ברמ"א סי' י"ז דבראה הטביעה לא מהני הכרתו בט"ע אפי' בראה מיד שהוציאו ובעינן שיהי' לו סימנים בגופו וכאן לא ביארו שהי' להם סימנים ונראין הדברים דע"י ט"ע הכירוהו וזה לא מהני לכמה פוסקים בראה הטביעה אך באמת א"ש כאן דמה דמחמרינן הוי רק בע"א אבל בב' עדים לא חיישינן לבדדמי ומהני לכ"ע אף דראה הטביעה. ועוד נראה דאף בלי ב' עדים מהני כאן כיון דהוי בעל מלחמה ובבעל מלחמה הוי סימנים בגדיו דלא שייך בזה חיישינן לשאלה דאין בע"מ רשאי להשאיל בגדיו לאחר ובנפשו הוא ודמי לכלים דלא מושלי אינשי ובזה ודאי הכירו אותו בבגדיו דבלא"ה לא הי' אומרים דזה הוא ובע"כ הכירוהו בבגדיו ודי בזה הכרת הבגדים גם בלא"ה כיון דראוהו נטבע בבגדים אלו אין לחוש לשאלה ואף דיש לחוש להיפוך דבגדי בע"מ הוי הכל שוין וי"ל דהם נדמו בט"ע של הבגדים דזה הוא וט"ע לא מהני בזה כיון דראו הטביעה אך י"ל דבזה בלא"ה אין לחוש לבדדמי די"ל דוקא באיש אחר חיישינן לזה מכח דראוי לילך בתר רובא דעלמא אבל בזה דהוי בע"מ ובפרט דהוי מן בעלי כלי זמר והמה מועטין וליכא בזה רובא דעלמא אין לחוש בזה לדדמי ולשאלה לאחר לא שייך בבע"מ ולמעט בפלוגתא עדיף לכך י"ל בזה לכ"ע ל"ח לבדדמי אף דראה הטביעה וזה אני כותב לסניף דבלא"ה ל"ש בזה בדדמי כיון דהוי כאן הרבה עדים כנ"ל גם י"ל דהני דמחמרי בראה הטביעה היינו רק בלא שהה עד שתצא נפשו דהוי חשש תורה אבל בשהא עד שתצא דמה"ת בלא"ה מותרת רק מדרבנן אסורה מודים דל"ח לבדדמי וכאן ודאי שהו כ"כ דהרי חפשוהו אותו בודאי הי' כ"כ. גם יש לצרף בזה דעת המבי"ט דחזקה היינו האי שנאבד ואף להחולקים כאן עדיף כיון דנמצא במקומו ממש גם כיון דמשאל"ס הוי רק דרבנן לכך י"ל דסמכינן על חזקה זו וגם עיקר הטעם שחלקו על חזקה זו היינו כיון דנאבד חי ועתה מת ואינו כמו שנאבד משא"כ בנטבע כיון דבשעה שנאבד הוי רובו למיתה א"כ לא נשתנה משעת אבדה לכך לכ"ע י"ל חזקה זו דהיינו האי שנאבד לזה הנני מצטרף עמו להתירה וישבו ב"ד ויתירו אותה כדין היתר עגונה: