ע"ד האשה עטיל רחל שהוגבה לה גב"ע מע"א בק' סאדגרע שהי' בק' באקרעשט בבית החולים ונודע לו כי איש חיים סטאליר מבענדר מת ושבע שנים היא נעה ונדה לבקש לה מזור והרב והמו"צ מסאדגרע כתבו להיתר והסכים הגאון אב"ד טשערנוויץ. הנה אני מסכים לדבריהם הנכונים כי בודאי הגדת שם עירו ומלאכתו מלאכת סטאלרייא הוי כשמו ושם אביו ושם עירו וגם בלא"ה כבר כתב הרמ"א דהיכי דהוי אומדנות המוכיחות מהני שמו ושם אביו וה"ה שמו ושם עירו דמהני ואני מוסיף דבאמת דינא הוא כן דהרי בגט די בשמו ושם אביו ולא בעינן שם עירו כי אין כותבין מקום הלידה והדירה וא"כ במה הוי מוכח מתוך הגט מי הוא והרי בעינן מוכח מתוכו ובזה אינו מוכח מתוכו ובע"כ דל"ח עוד ליב"ש אחר ונחשב מוכח מתוכו וגם בדיעבד מהני בשמו לבדו בלי שם אביו ובע"כ מכח כיון דנכתב שם אשתו הוי בצירוף שמו הוי כמו שמו ושם אביו א"כ מוכח דבתרתי די ולא בעינן שמו ושם אביו ושם עירו ולמה בעדות מיתה בעינן שלשתן שמו שם אביו ושם עירו ובע"כ דבגט שאני כיון דהוי הוכחה דאין אדם מגרש אשת חברו לכך די בשני סימנים משא"כ בעד מיתה דליכא הוכחה עליו שזה הוא החמירו דבעינן גם שלשתן וא"כ בעד מיתה היכא דהוי אומדנא דמת מודים כ"ע דדי בשני סימנים כמו בגט וא"כ ה"נ הוי הוכחה מדהוי כ"כ זמן רב ולא חזר ולא נשמע ממנו שום זכרון הוי הוכחה דמת וכבר כתבנו בתשובה דמוכח בש"ס דסמכינן על אומדנא בהיתר אשה מכתובות ס"ב גבי ר' ינאי דאמר כפו מטתו דאם הי' יהודא קיים לא הי' מבטל עונתו והרי אסור להתאבל בלי ידיעה ברורה ואיך ציוה ע"פ אומדנא שלו ובע"כ היכא דהאומדנא אלים סמכינן עליו וא"כ ה"נ כיון דלא נשמע ממנו כ"כ שנים הוי אומדנא דמת ומהני לסמוך ע"ש וע"ש עירו ונ"מ לנו דאף דזה פשוט דשם מלאכתו מהני כמו שם עירו ושם אביו מ"מ מהני ע"י דברינו הנ"ל לצרף גם עדות השני שהוגבה בק' גאלאץ כי הוכרז שם ונודע שמת שם חיים סטאליר אך לא ידעו שם עירו והנה עכ"פ שם סטאליר הוי כמו שם אביו ולפי הנ"ל די בו ג"כ ויחשב ב' עדים ונ"מ דאף שכתבו שהי' שם אחד ואמר דרך שחוק שלא מת שהי' עמו אין לחוש לו כי מלבד מ"ש הרבנים כי לא הגיד כן רק דרך שחוק גם בלא"ה כיון שעד המתיר בא לב"ד והשני המכחיש לא הגיד בפני ב"ד לכך לא נחשב זה הכחשה אך לפי הנ"ל בלא"ה א"ש כיון דמצרפין גם עדות השני של גאלאץ הוי האומר חי הוא ע"א במקום שנים וגם מה שהוי חשש שהעד הראשון נקרא שמואל לץ שדרכו להתלוצץ אין בזה כלום חדא דבשביל זה אינו נפסל לחשוד להעיד שקר בתורת עדות כי מלבד דאפשר לדונו לכף זכות כי מצינו בבר קפרא שהי' בדחנא דרבי ובש"ס מס' תענית גבי אלי' ובהני תרי אינשי בדחי אנן וכו' ומלבד כל זה בשביל חשש זה אינו נפסל לעדות דלא משמע לאינשי איסורא בהכי ועוד הרי הרמ"א כתב דאף בהפסולין אם חזינן דהעיד בלי רמי' ועיקול אינו נפסל וסומכין עליו להיתר אשה וכאן נראה כיון דהשביעוהו בחלקו לעוה"ב ודאי הוי בלי רמי' ועיקול גם כיון דמצינו עוד אחד דהגיד בתורת עדות שחיים סטאליר מת נהי דנימא דלא מהני בלי שם עירו עכ"פ הוי אומדנא והוכחה לדברי עדות שמואל לץ דהוי בלי רמי' ועיקול ודי בעדותו שהעיד גם על שם עירו ואף דלפ"ז הוי רק עדות שמואל לבדו והרי יש ע"א שאמר להיפוך כבר כתבנו שהגדת השני ראו דהוי דרך שחוק גם הוי שלא בב"ד וזה העיד בב"ד לכך לא נחשב חד לגבי חד ומצורף לזה דעת המתירין בשם אביו או שם עירו לבד ולפי דבריהם יש לנו ב' עדים ובצירוף הטעם דבשביל שהוא לץ אין לפסלו לכך נראה שהיא מותרת בלי פקפוק רק שצריכה חליצה ואם תחלוץ מותרת להנשא וזה הב"ד שיחלצו לה יתירו לה כדין הנשאת ע"פ ע"א ואם כבר מת היבם ישבו ב"ד של שלשה מאן דהו ויתירו לה: