ע"ד ששאלו באחד שדר עם אשתו עשרים שנה ולא ילדה וגרשה ואמר לה בעת הגט כבר הי' דעתי משלשה שנים לגרשך וכעת דעתו להחזירה אם מותר או לא. תשובה. אין בזה שאלה כלל דאף אם נדמה זה למוציא אשתו משום איילונית נמי אינו דומה זה להתם דהרי דעת כמה דבעינן דוקא התנה וכפל ואף המחמירין דלא בעינן כפלי' עכ"פ בעינן שיאמר משום זה אני מוציאך וכאן לא אמר כן נהי דאמר דכבר משלשה שנים הי' דעתו לגרשה מ"מ השתא י"ל לא משום זה מוציאה רק מכח ד"א שמא הקדיחת' תבשילו וכדומה ואף דדעת הרמב"ם דבלא אמר כלום נמי לא יחזור מ"מ יחידאי הוא והלכה כרוב הפוסקים ובפרט במלתא דרבנן כי עיקר איסורו בזה דרבנן וגם הב"י כתב דדעת הרמב"ם ג"כ שבעינן שיאסר משום זה וכו' ובר מן דין ודין טעו דלא דמי כלל למוציא משום איילונית דהתם הוי טעות בגופה שסבר שהיא איילונית ואח"כ נודע דאינה כן והוי טעות למפרע אבל אם אינה איילונית רק שלא זכו להוליד זה מזה הרי כמה פעמים שזיווג אין זוכין להוליד ביחד ואם נתגרשו ונשאו לאחרים מולידין שניהם א"כ בזה לא יכול לומר אלו הייתי יודע ואין זה טעות וליכא חשש לעז ולכך לכ"ע כל דלא התנה וכפלי' ודאי מותר להחזירה וז"פ: