ע"ד שאלתו בכפרי שזה זמן רב נשא אחות אם אמו וכעת היא לעת זקנתה ולא הוליד ממנה שום ולד אם ישתדל לפייסה ברצי כסף לגרשה. הנה ידע כי מן הדין מחויב לגרשה כי אף שתחלה כתב המחבר דעה ראשונה בסתם להיתר ואח"כ כתב בשם יש מי שאוסר וקיי"ל בכל מקום הלכה כדעה ראשונה הנה לא כל הענינים שוין דשאני מילי דעריות ואפי' בשניות הוי אביזרא דעריות ובודאי ראוי לחייבו לגרשה וראי' מאשת חמיו דג"כ מבואר בש"ע תחלה להיתר רק בשם י"א לאסור ואעפ"כ לא התיר הצמח צדק רק מכח שהי' ע"פ בעלי הוראה מפורסמים אבל בלא"ה תצא גם שם רוב הפוסקים מתירין אבל באחות אם האם ליכא רוב מתירין לכך בודאי חייב לגרשה ומכ"ש בנדון זה שלא קיים פ"ו והיא זקנה בלא"ה הוי דעות שמחויב לגרשה ונהי דיש חולקים בזה"ז מ"מ בזה הוי ס"ס להחמיר דלמא אחות אם האם אסורה ואם מותרת דלמא חייב לגרשה דאין להם בנים ומה גם דעיקר דעת המתירין בשהא עשר שנים ולא ילדה מכח די"ל עון ח"ל גורם וזה אם לא ידעו דבר עון אחר הגורם אבל כאן דיש לתלות בזה גופו דעון זה גורם כן ודאי דתולין במצוי וידוע לכך חייב לגרשה ומכ"ש לפייסה לקבל גט ונדון חרגמ"ה אין אני מכניס בזה כידוע: