להרב החריף מו"ה מרדכי זאב בערמאן דיין בק' דראהביטש.
בנדון שאלתו היות כי הוא לאפרושי מאיסורא אשיבהו בקצרה בנדון שם הבעל שהי' שמו מאטשיא וכתבו מאטיא הנה יש לחקור אם יוודע שמתחלת קריאתו הי' שמו מאטיא ואח"כ נשתנה למאטשיא אז הוי כשם געגועים והוי כמו שרה שראטשיא או שארציא ובזה אם כתבו העיקר הוא כשר אבל אם הי' שמו מתחלה מאטשיא ואף באין ידוע כל זמן שאין ידוע להיפוך שהי' שמו תחלה מאטיא אז לא תלינן בשינוי מסתמא רק אזלינן בתר השתא והוי שינוי השם וצריכה גט אחר וכו'. וזה אשר השבתי להרב ר' אליעזר ניסן אב"ד דשם. הנה בגוף הדין הדבר פשוט כאשר כתבתי תחלה אם הי' נקרא מתחלה מאטיא רק לשם געגועים נקרא מאטשיא אז גם אני כתבתי שהוא כשר ויפה כתבו אך אם לא נודע כלל אם נקרא מאטיא אז אין לכתוב רק כפי הקריאה בפי העולם ומה זה שכתב רו"מ וזה לשונו וכי עלה על דעתו שנקרא מעריסתו מאטשיא רק כולם נקראים בשם מרדכי וכו' ודבריו פלא בעיני אטו אנן דנין על שם הקודש הרי אין אנו דנין רק על שם הלעז הנקרא בפי כל וזה יתכן להיות שתיכף שקראוהו בשם מרדכי קראוהו בשם הלעז מאטשיא או הי' שמו רק מרדכי ואח"כ חדשו לו שם לעז מאטשיא ועכ"פ אם אין ידוע לנו שהי' לו שם לעז מאטיא א"כ כתבו שם שאינו נקרא בפי כל. ומ"ש רו"מ ולא גרע הכינוי משם יאציא תמציא וקריינציא ורחציא שכולם נרגשין במבטא בשי"ן חריפא ועכ"ז נכתבים רק כנ"ל ביו"ד א' כמבואר בטיב גיטין ואין כותבין יאטשיא גם בשאר השמות ולדעתו אם נכתב מאטשיא פסול כיון דכבר נתפשט לכתוב כנ"ל. הנה איך לא דקדק בטיב גיטין כלל וכלל דמה דימה לזה אם הי' כותב מאטציא בצדי"ק י' א' ואין לנו הערעור רק שלא כתבו בשי"ן יפה הי' מדבר לדמותו לקריינציא רעחציא אבל הרי הערעור שלנו הוי דלא כתב רק מאטיא א"כ הוי שינוי ממש בגוף השם ואטו שם אם נקראת קרינציא או רעחציא אם יכתוב קריניא או רעחיא הוי כשר וא"כ מה דימה ענינים נפרדים התם כפי הקריאה אין שינוי והדגש בשי"ן או בצדי"ק אין נרגש היטב במבטא לכך אינו שינוי אבל בזה לבין מאטיא למאטשיא כיון דאף צדי"ק לא כתב הוי שינוי היטב במבטא והוי שינוי ממש ודינו ממש כמו אם הי' כותב על קריינציא קריניא. וגם בענין אם לכתוב בצדי"ק או בשי"ן בשם מאטשיא נראה דלכתחלה יש לכתוב בשי"ן כי אינו דומה לכל הני שהביא כי שם אין טי"ת לפניו לכך נופל בו צדי"ק אבל בשם מאטשיא דיש טי"ת לפניו שייך אחריו שי"ן ולא צדי"ק כמו בשם טשארטקוב בוטשאטש ואינך הרבה מיהו בדיעבד אם שינה בזה וכתב צדי"ק בדיעבד כשר ומודינא בזה כיון דאין שינוי ניכר במבטא אבל אם שינה וכתב מאטיא ולא נודע אם נקרא כן תחלה פסול אף בדיעבד ועיין בב"ש בשמות נשים בשם שיורקא בשם הטו"ז כן דאם א"י אם נקראת תחלה שרה אם כתב שרה פסול עיי"ש ובכמה דוכתא בזה (ועיין בשו"ת מהר"י ענזיל הקורא תגר על תשובה הנ"ל):