להרב מו"ה משה זוסמן מו"צ דק' אדעס.
ע"ד שא' וז"ל באתה לפני אשה אחת עם כתב התרה אשר קיבלה גט פטורין מבעלה מק' ווארקאוויטש ושאלתי אותה מה שמה ואמרה ריזיא ועד הלום מחזקת עצמה בשם ריזיא ובהתרה נכתב רוזא ועוד הי' כמה שינוים בהתרה מזמן קבלת הגט אשר אמרה שזה שני שנים אשר נתגרשה ובהתרה נכתב ארבעה שנים וגם בשם אבי' ולקחתי ממנה ההתרה ושלחתי לעיר הנזכרת וקבלתי תשובה מהרב דשם ר' גדלי' והדיינים שהאשה אומרת אמת והכל על נכון אך בשינה שמה כתב שהרב דשם אשר סידר הגט כבר נפטר והאשה אינה מעיר הנזכרת אך באתה לשם להתגרש כי במקום דירתה אין נותנין גיטין אך היתה שם אצל איש אחד ושאל אותו הרב מה שמה ואמר שהי' קורין אותה ריזיא אך כתב הרב ר' גדלי' אפשר יען כי הגליל שלו הוא סמוך לבראד ודרך לשונם לדבר בחולם ואי אפשר להשיג גט אחר וקשה עלי הדבר לכן באתי לשאול דעתו הקדושה ולא אסיר מדעתו ימין ושמאל עכ"ל. תשובה. הנה האשה הזאת היא קשת רוח כי קשה התרה שלה כי הנה התרה שלה בודאי אינו כיון דשקר כתבו דכתבו ד' שנים והי' רק ב' שנים והרי נ"מ גם לאיסורא אם נתקדשה לאחר גם הי' שינוי בשם אבי' א"כ שקר העידו מיהו בזה כיון דהרב מו"ה גדלי' והב"ד כתבו שדברי האשה אמת א"כ הם מעידין על הגרושין אך דא עקא מה שהוי שמה ריזיא והם כתבו רוזא בגט כי מן הסתם כפי ההתרה כך נכתב בגט והוא ודאי שינוי השם הוא. והנה מ"ש הרב הנ"ל דבבראד קורין בחולם הנה חולם חלם הוא כי בפה אין קורין לריזיא בחולם והוא שקר גמור ואף אם הי' כן הרי אין לגט רק מקום כתיבה ונתינה וכיון דבמקום הגט הוי שמה ריזיא איך כתבו בחולם רוזא לכך הוי שינוי שמה ממש ופסול ואין לה תקנה זולת אולי הגט קיים ויראו שם כי בגט נכתב ריזיא ורק בהתרה הוי טעות אז מותרת אבל כל שנכתב בגט רוזא או אף אם אין הגט לפנינו הוי סתמא כן דכפי הנכתב בגט כך נכתב בהתרה ודאי פסול הגט ואין לה תקנה ומן השמים ירחמו עלה ולא יתן לה רו"מ ההתרה פן תלך למקום שאין בקיאין ותנשא בו או תשנה שמה לשם רוזא והיא עצורה מהיות לאיש ויותר אין להאריך דברי ידידו וכו':