להרב מוה"ר יוסף ליב מו"ץ בק' ראחמסטרובקא.
ע"ד שאלתו וז"ל עובדא הוי בעיר יעלסוועט הסמוך לפה בא אחד מבני הכפרים שהי' לו אשה מיעלסוועט ונעשה פירוד ביניהם וגירשה ביעלסוועט בגט פטורין כדת מו"י והי' שמו מעריסה משה אליעזר וכן החזיק א"ע בעלי' לתורה הן בכפר קיבוץ קטן וכן בבואו ליעלסוועט על ימים נוראים או לפרקים וביום שגירשה עלה לתורה בשם כך וכן הי' מאז יושב ששה חדשים על החזקת חותנו ביעלסוועט עלה כך לתורה וכן נכתב בתנאים וכתובה כן וכשנתן לפעמים קוויטליך כתב שמו משה אליעזר אך החניכה בפי כל הי' שמו משה לבד וכן חתימתו הי' משה לבד וכתבו רבנים מסדרי הגט משה אליעזר דמתקרי משה ואחר המסירה ליד אשה הגט כדמו"י עמד אחד וערער שהגט פסול אפי' בדיעבד ועמד בבהמ"ד ברבים וצעק בקול גדול שהגט פסול גמור ובטל הוא והיא א"א גמורה ובני' ממזרים וכו'.
תשובתי בקצרה שיישר כחם של המסדרים וכתורה עשו וכל כהאי מלתא לתאמרו משמאי ותמה אני על הני בהמ"ד ששמעו קול עלה נדף ולא סתמו את פיו באבר רותח כי המערער הזה כנראה דאינו בן תורה ואפי' כבר בי רב דחד יומא להחשיב זה נשתקע כי מלבד מ"ש בחיבורי אנשי שם והוכחתי דאם כתוב בכתובה כיון דאסור לדור בלי כתובה ובכתובה נכתב שם זה לא נחשב נשתקע רק גם אף אם נחזיק כדעת הט"ג דנחשב נשתקע אבל זה ודאי לא הוי נשתקע כיון דעולה בו לתורה ואף אם הי' עולה בו לתורה רק מעט דמעט לא הוי נשתקע מכ"ש אם עולה בו לתורה הרבה פעמים לא נחשב נשתקע ולכך כיון דהוי שם העריסה ועולה בו לתורה הוי לו משפט הקדימה נגד החתימה והקריאה בפי העולם וגם יש דעה דדוקא אם הי' תחלה שמו עד"מ רק ראובן ואח"כ נקרא שמו שמעון ולא נקרא ראובן כלל זה נחשב נשתקע אבל אם מתחלה הי' שמו ראובן שמעון ואח"כ קראוהו ראובן לבדו לא נחשב נשתקע דראובן שמעון הוי כשם אחד ומה דקראוהו ראובן לבד הוי רק כקיצור השם וקיצור השם לא נחשב נשתקע וה"ה בזה ואף אם הי' השם משה אליעזר שם הטפל דעת כמה להכשיר אם הקדים שם הטפל וכתב על עיקר השם דמתקרי ואיך עלה בלב השוטה זה לומר דהגט בטל ובני' ממזרים והנה באמת גט הזה כשר וישר לכתחלה ויפה כתבו המסדרים והמערער הזה מצוה להדפו ולרדפו ולהחרימו אם אינו נגד דינא דמלכותא כי מלאו לבו לערער על הגט בדבר שאין בו ממש ובפרט כיון שכבר נשמע מהחכמים המתירין והוא עומד במרדו וכל העם ישמעו ויראו וחלילה לשום אדם להוציא דיבה שהגט פסול ומי שיוציא קול כזה ידע שיהי' כעובר על החרם ואם לא יעשו לו דין בעוה"ז יהי' מוחרם בעולם עליון ודעו חטאתכם אשר תמצא אתכם ולהשומעים יונעם ותבא עליהם ברכת טוב כנפשכם ונפש המעתיר: