(דף קא ע״ב) אמר רבי אלעזר אמר רבי חנינא לא נתכהן פנחס עד שהרגו לזמרי דכתיב (במדבר כה יג) והיתה לו ולזרעו אחריו ברית כהנת עולם רב אשי אמר עד ששם שלום בין השבטים שנאמר (יהושע כב ל) וישמע פנחס הכהן וגו׳ ולרב אשי הא כתיב נמי והיתה לו ולזרעו כי כתיב ההוא בברכה כתיב ולרבי חנינא נמי הא כתיב וישמע פנחס הכהן ההוא ליחס זרעו אחריו: (Fol. 101 b) R. Elazar said in the name of R. Chanina, that Phineas was not elevated to priesthood until he killed Zimri, as it is written (Num. 25, 13) And it shall be unto him, and to his seed after him, the covenant of an everlasting priesthood. R. Ashi, however, said: "He was not elevated until he had made peace between the tribes, as it is said (Josh. 22, 30) And Phineas, the priest, etc." According to R. Ashi, what will he do with the [above-mentioned] passage And Phineas the priest? This was merely mentioned for the genealogy of his children.
אמר רבי ינאי לעולם תהא אימת מלכות עליך דכתיב (שם יא ח) וירדו כל עבדיך אלה אלי ואילו לדידיה לא קאמר ליה רבי יוחנן אמר מהכא (מ״א יח מו) ויד ה׳ היתה אל אליהו וישנם מתניו וירץ לפני אחאב: (Fol. 102) R. Janai said: "Always shalt thou feel the respect of the king upon thee, for it is written (Ex. 11, 8) And all these thy servants shall come down unto me." R. Jochanan said: "We infer it from the following (I Kings 18, 46) And the hand of the Lord was on Elijah; and he girded up his loins, and ran before Achab."