(דף פט ע״ב) א״ר יצחק מנין שהפקר ב״ד הפקר שנא׳ (עזרא י ח) וכל אשר לא יבא לשלשת הימים כעצת השרים והזקנים יחרם כל רכושו והוא יבדל מקהל הגולה. ר׳ אלעזר אומר מהכא (יהושע יט נא) אלה הנחלות אשר נחלו אלעזר הכהן ויהושע בן נון וראשי האבות למטות בני ישראל. וכי מה ענין ראשים אצל אבות אלא לומר לך מה האבות מנחילין בניהם כל מה שירצו אף ראשים מנחילין את העם כל מה שירצו: (Fol. 89 b) R. Isaac said: "Whence do we learn that the confiscation of the court is valid? It is said (Ezra 10, 8) And that whosoever should not come within three days, according to the resolve of the princes and the elders, all his substance should be devoted, and himself separated from the congregation of the Exile." R. Elazar said from here (Josh. 19, 51) "These are inheritances, which Elazar the priest, and Joshua the son of Nun, and the heads of the father of the tribes of the children of Israel; i.e., what relation have the fathers with the heads of the tribes? This is to teach us that just as a father [could] bequeath to his children whatever he likes, so also could the heads (the court) give the public whatever they desire [in accordance with the law."
(דף צ׳ ע״ב) ת״ש (דברים יח טו) אליו תשמעון אפילו אומר לך עבור על אחת מכל מצות שבתורה כגון אליהו בהר הכרמל הכל לפי שעה שמע לו. שאני התם דכתיב אליו תשמעון וליגמר מיניה מגדר מלתא שאני. ת״ש א״ר אלעזר בן יעקב שמעתי שב״ד מכין ועונשין שלא מן הדין ולא לעבור על דברי תורה אלא לעשות סייג לתורה. מעשה באדם אחד שרכב על סוס בשבת בימי יונים והביאוהו לב״ד וסקלוהו לא מפני שראוי לכך אלא שהשעה צריכה לכך. ושוב מעשה באדם אחד שהטיח באשתו תחת התאנה והביאוהו לב״ד והלקוהו לא מפני שראוי לכך אלא שהשעה צריכה לכך מגדר מלתא שאני: (Fol. 90 b) Come, listen! (Deut. 18, 15) Unto him shall ye hearken; i.e., even if he say to you transgress one of the commandments of the Torah similar to that of Elijah at Mount Carmel, which was only for a while, one must obey. [Hence the court has the power to order things which are even against the Torah?] With a prophet, the case is different, because it is written, unto him shall ye hearken. Let us then infer from it for everything else? A measure [even though extraordinary but] to check something [lawlessness] is different. Come, listen! R. Eliezer b. Jacob said: "I have heard that the court may punish with stripes and even capital punishment, although it is not in accordance with the strict law, since it is not with the intention to violate the Torah, but merely to safeguard the Torah. So it happened in the days of the Greek government that one who rode on a horse on the Sabbath was brought before the court and was stoned. This was done not because he was worthy of such a punishment, but because the condition of that time required such a measure. And it also happened that another one was punished with stripes for not behaving in a decent manner, not because he was worthy of such a punishment, but because the condition of that time required such a measure." [Hence court may take measures even though against the Torah?] A measure to check something [lawlessness] is different.
(דף צ״ג ע״ב) תניא (דברים כג טז) לא תסגיר עבד אל אדוניו, רבי אומר בלוקח עבד ע״מ לשחררו הכתוב מדבר ה״ד אמר רב נחמן בר יצחק דכתב ליה לכשאקחך הרי עצמך קנוי לך מעכשיו: (Fol. 93b) We are taught (Deut. 23, 16) Thou shalt not deliver unto his master a bondman. Rabbi says: "The passage dealt with one who purchases a servant on condition to set him free." How is such a purchase to be made? R. Nachman b. Isaac said: "He writes [in the slaves offer], 'After I shall have purchased you, you will thenceforth be bought to yourself.'"
(דף צו ע״ב) אזל ר׳ אלעזר אמר לשמעתא בי מדרשא ולא אמרה משמיה דר׳ יוחנן. שמע ר׳ יוחנן אקפיד עול לגביה ר׳ אמי ור׳ אסי. א״ל לא כך היה המעשה בבית הכנסת של טבריא בנגר שיש בראשו גלוסטרא שנחלקו בו ר׳ אלעזר ור׳ יוסי עד שקרעו ספר תורה בחמתן. קרעו ס״ד אלא אימא שנקרע ס״ת בחמתן והיה שם ר׳ יוסי בן קיסמא. אמר תמה אני אם לא יהיה בית הכנסת זו בית ע״ז, וכן הוה הדר איקפד טפי אמר חברותא נמי על לגביה ר׳ יעקב בר אידי. אמר לו כתיב (יהושע יא טו) כאשר צוה ה׳ את משה כן צוה משה את יהושע וכן עשה יהושע, לא הסיר דבר מכל אשר צוה ה׳ את משה. וכי כל דבר שאמר יהושע היה אומר להם כך אמר לי משה, אלא יהושע יושב ודורש סתם והכל יודעין שתורתו של משה היא. אף ר״א תלמידך יושב ודורש סתם והכל יודעין שהתורה שלך היא. א״ל מפני מה אין אתם יודעין לפייס בבן אידי חברנו ור׳ יוחנן מאי טעמא קפיד כולי האי, דאמר רב יהודה אמר רב מ״ד (תהלים סא ה) אגורה באהלך עולמים. וכי אפשר לו לאדם לדור בב׳ עולמים, אלא אמר דוד לפני הקב״ה רבש״ע יהי רצון שיאמרו דבר שמועה מפי בעולם הזה דא״ר יוחנן משום ר׳ שמעון בן יוחאי כל ת״ח שאומרים דבר שמועה מפיו בעולם הזה שפתותיו דובבות בקבר. א״ר יצחק בן זעירא ואי תימא שמעון נזירא מאי קראה (שם ז י) וחכך כיין הטוב הולך לדודי למישרים דובב שפתי ישנים ככומר של ענבים, מה כומר של ענבים כיון שמניח אדם אצבעו עליו מיד דובב אף ת״ח כיון שאומרים דבר שמועה מפיהם בעולם הזה שפתותיהם דובבות בקבר: (Fol. 96 b) R. Elazar went and expounded the Halacha in the college and did not say it in the name of R. Jochanan. Upon being informed, R. Jochanan became angry, whereupon R. Ami and R. Assi went to [appease] him. They said to him: "Did it not so happen in the Congregation of Tiberi when there was a dispute between R. Elazar and R. Jassi concerning a doorbolt which had on its top a [movable] fastening contrivance [which may occasionally be used as a pestle,] until they tore a scroll of the Torah in their anger. (How can you possibly think that they tore it? But say that it was torn through their anger.) R. Josi b. Kisma, who was then present, remarked: 'I wonder if that synagogue will become a house of idolatry! And so it did happen. [Hence anger is a very evil passion."] Whereupon R. Jochanan became still more angered and said: "They call me his associate!" He was again visited by R. Jacob b. Idi, who said to him: "It is written (Josh. 11, 15) As the Lord had commanded Moses, His servant, so did Moses command Joshua; and so did Joshua; he left nothing undone of all that the Lord had commanded Moses. How is it possible that Joshua should have said on every little thing: 'Thus said to me Moses?' We must therefore say that Joshua sat and lectured anonymously, yet everybody knew that his Torah was that of Moses. So also is it with R. Elazar thy disciple. Although he sits and lectures anonymously, yet everybody knows that the Torah is [that which he learned] from you." "Why don't you know how to appease in the way Ben Idi our comrade does?" remarked R. Jochanan. But why did R. Jochanan become angry at all? Because R. Juda said in the name of Rab: "What does the passage (Ps. 61, 5) Let me sojourn in thy tent in the worlds (i.e., both worlds) mean? How can a man live in both worlds? We must therefore say that David said thus before the Holy One, praised be He! 'Sovereign of the Universe, may it be Thy will (Fol. 97) that a traditional law should be taught in my name in this world'. And R. Jochanan said in the name of Simon b. Jochai, 'Every [deceased] scholar whose traditional law is repeated in his name in this world, [causes] his lips to move in the grave.' " R. Isaac b. Zeiri, and according to others R. Simon Nezira, said: "Where is the passage to prove this? (Songs 7, 10) And thy palate like the best wine, that glideth down smoothly for my beloved, moving gently the lips of those that are asleep. This means like the mass of heated grapes; just as the mass of heated grapes begins to drip as soon as one puts his finger on it, so also is a scholar. When they [his disciples] repeat a traditional law in his name in this world, his lips begin to move in his grave."