סוכה (דף ה) תניא רבי יוסי אומר מעולם לא ירדה שכינה למטה (מעשרה) ולא עלה משה ואליהו למרום שנאמר (תהלים קטו טז) השמים שמים לה׳ והארץ נתן לבני אדם. ולא ירדה שכינה למטה והכתיב (שמות יט כ) וירד ה׳ על הר סיני. למעלה מעשרה טפחים. והכתיב (זכריה יד ד) ועמדו רגליו ביום ההוא על הר הזיתים. למעלה מעשרה טפחים. ולא עלה משה ואליהו למרום והא כתיב (שמות יט ג) ומשה עלה אל האלהים. למטה מעשרה. והא כתיב (מ״ב ב יא) ויעל אליהו בסערה השמימה. למטה מעשרה. והכתיב (איוב כו ט) מאחז פני כסא פרשז עליו עננו (שבת פ׳ ר״ע וע״ש מהרש״א) ואמר רבי תנחום מלמד שפירש שדי מזיו שכינתו ועננו עליו למטה מעשרה, מכל מקום מאחז פני כסא כתיב דאשתרבובי אשתרבב ליה כסא עד עשרה ונקיט ביה: SUCCAH (Fol. 5) We have been taught in a Baraitha: R. Jose says: "Never did the Shechina come down below [on earth], and Moses and Elijah never ascended to heaven; for it is written (Ps. 115, 16) The heavens are the heavens of the Lord, but the earth hath He given to the children of man." Then, the Shechina, you contend, never came down below? Behold, it is written (Ex. 19, 20) And the Lord came down upon Mount Sinai. This was ten spans above the ground. But it is written (Zech. 14, 4) And his feet will stand on that day upon the mount of Zeithim (Olives). This was ten spans above the ground. Again, [let me ask], is it indeed a fact that neither Moses nor Elijah ever ascended to heaven? Behold, it is written (Ex. 19, 3) And Moses went up unto God? This means below ten spans. But it is written (II Kings 2, 11) And Elijah went up by a storm wind into heaven. This also means below ten spans. But it is written (Job 26, 9) He lays hold of the face of His throne and spreads His cloud over him; and R. Tanchtum said: "This means to teach us that the Almighty spread the brightness of the Shechina and enveloped Moses with encouragement." This also refers to below these ten spans. However, it is written, he (Moses) lays hold of the face of His throne [hence they were both together]. He brought down His throne close to ten spans, where Moses took hold of it.
(דף יד) א״ר אלעזר למה נמשלה תפלתן של צדיקים כעתר לומר לך מה עתר זה מהפך את התבואה בגורן ממקום למקום אף תפלתן של צדיקים מהפכת מדותיו של הקדוש ברוך הוא ממדת רגזנות למדת רחמנות: (Fol. 14) R. Elazar said: "Why is the prayer of the righteous symbolized by a shovel? As the shovel turns the grain from place to place, so the prayer of the righteous turns the dispensation of the Lord from anger to mercy."