(דף צג ע״ב) מעלות השחר ועד הנץ החמה חמשה מילין מנ״ל מלוט דכתיב (בראשית יט טו) וכמו השחר עלה ויאיצו וגו׳ וכתיב (שם) השמש יצא על הארץ ולוט וגו׳ וא״ר חנינא לדידי חזי לי ההוא אתרא והוי ה׳ מילין. (דף צד) אמר רבא שית אלפי פרסי הוה עלמא וסומכא דרקיעא אלפי פרסי חדא גמרא וחדא סברא וכו׳. ת״ש מצרים ת׳ פרסה על ת׳ פרסה מצרים אחד מס׳ בכוש וכוש א׳ מס׳ בעולם ועולם א׳ מס׳ בגן וגן א׳ מס׳ בעדן ועדן א׳ מס׳ בגיהנם. נמצא כל העולם כולו ככסוי קדרה לגיהנם תיובתא: (Fol. 93b) From dawn to the sun's appearance it takes as long as it ought to take a man to walk five miles. Whence do we derive this? From Lot; for it is written (Gen. 19, 15) And as dawn arose, the angels urged Lot, etc And it is further written, The sun rose over the earth when Lot entered into Zoar. And R. Chanina said: "I myself have seen that place and the distance is five miles."
(דף צד) תא שמע דתנא דבי אליהו רבי נתן אומר כל היישוב כולו תחת כוכב אחד הוא עומד תדע שהרי אדם נותן עינו בכוכב א׳ הולך למזרח עומד כנגדו לד׳ רוחות העולם עומד כנגדו מכלל דכל היישוב כולו תחת כוכב א׳ עומד תיובתא. ת״ש עגלה בצפון ועקרב בדרום וכל היישוב כולו אינו יושב אלא בין עגלה לעקרב, וכל היישוב כולו אינו אלא שעה אחת ביום, שאין חמה נכנס ליישוב אלא שעה אחת ביום תדע שבחמש חמה במזרח ובשבע חמה במערב חצי שש וחצי שבע חמה עומדת בראש כל אדם תיובתא: (Fol. 94) Raba said: "Six thousand miles is the length of the world and the thickness of the heavens is a thousand miles." One of these two is known to him by tradition and the other by logical conclusion. An objection was raised from the following Tosephta: "The size of Egypt is four hundred square miles; Egypt is a sixtieth of Ethiopia; Ethiopia is a sixtieth of the world; the world is a sixtieth part of the garden of Eden, and the garden itself is but a sixtieth of Eden itself; and Eden is but a sixtieth of Gehenna; hence the world in proportion to Gehenna is but as the cover to a pot." [Thus the world is much larger.] The objection is finally sustained. Come, listen! At the school of Elijah it was taught that R. Nathan says: "The whole earth is situated under one star, and proof thereof could be given that if a man should look at a star, no matter whether he goes towards the East or towards any other part of the world, the star would always appear in front of him. This is evidence that the entire world is situated under the space of one star [hence the sky must necessarily be more than one thousand miles]." This refutation is finally sustained. Come, listen to the following: The [constellation] Taurus is in the North; and Scorpion, in the South; and the entire world habitation is situated between Taurus and Scorpion; and the entire world habitation [has no more space] than it takes the sun, in one hour's travel, to travel her daily course. The following can be given as proof of this: that in the fifth hour [of the day] the sun is towards the East and in the seventh hour it is towards the West. For one-half hour after the sixth, and a half hour before the seventh, the sun stands erect over every man's head. [Hence the habitation of the world covers more than six thousand miles.] The refutation is [once more] sustained.
ת״ר חכמי ישראל אומרים גלגל קבוע ומזלות חוזרים וחכמי האומות אומרים גלגל חוזר ומזלות קבועים א״ר תשובה לדבריהם מעולם לא מצינו עגלה בדרום ועקרב בצפון. מתקיף לה רב אחא בר יעקב ודילמא כבוצינא דרחייא א״נ כצינורא דדשא. (Ib. b) Our Rabbis were taught: The sages of Israel contend that the circle (wheel) of the Zodiac is stationary, and the planets make the circuit; but the other sages say that the circle (wheel) is constantly turning and the planets are stationary. So Rabbi said: "The following fact is an argument against the contention of those other sages. We have never found Taurus in the South nor Scorpion in the North [hence the position of the constellations does not change because the circle is stationary and does not move]." R. Acha b. Jacob raised the following question: "Perhaps the wheel is situated like the hole (socket) in the lower millstone [which the iron merely turns round], or like the door in its socket [which swings around its axis, so also does the Zodiac move but not the circle itself]."
חכמי ישראל אומרים ביום חמה מהלכת למטה מן הרקיע ובלילה למעלה מן הרקיע וחכמי עכו״ם אומרים ביום חמה מהלכת למעלה מן הרקיע ובלילה למטה מן הרקיע. אמר רבי ונראין דבריהן מדברינו שביום מעיינות צוננין ובלילה רותחין. תניא רבי נתן אומר בימות החמה חמה מהלכת בגובה של רקיע לפיכך כל העולם כולו רותח ומעיינות צוננין בימות הגשמים חמה מהלכת בשפולי רקיע לפיכך כל העולם כולו צונן ומעיינות רותחין: The sages of Israel said: "During the day the sun moves underneath the sky and at night it recedes beyond the sky," while the other sages said: "During the day the sun moves beyond the sky and at night it recedes beneath the sky." "The assertion of the other sages," said Rabbi, "seems to be more reasonable, for during the day springs are all cold, while at night they are all warm." We are taught that R. Nathan says: "In the summer time, the sun is in the zenith of the sky, and therefore the entire earth is warm and the springs are cool; but in the Winter, the sun moves in the bottom of the skies, and therefore the entire earth is cold and the springs are warm."
ת״ר בארבעה שבילין חמה מהלכת ניסן אייר סיון מהלכת בהרים כדי לפשר את השלגים. תמוז אב ואלול מהלכת ביישוב כדי לבשל את הפירות. תשרי חשון וכסליו מהלכת בימים כדי לייבש את הנהרות. טבת שבט ואדר מהלכת במדבר שלא לייבש את הזרעים: Our Rabbis were taught: "The sun travels in four pathways. During [the months of] Nisan, lyar and Sivan (Spring), her circuit is among the mountains, in order to dissolve the snow; during [the months of] Tamuz, Ab and Ellul (Summer), her circuit is over the inhabited parts of the earth, in order to ripen the fruits; during [the months of] Tishrei, Cheshvan and Kislev (Autumn), her circuit is over the seas, to make the waters evaporate; during [the months of] Tebeth, Shebat and Adar (Winter), her circuit is over the deserts, in order to protect the sown seed from being scorched."