(דף פא) אמר שמואל ערבוביתא דרישא מתיא לידי עוירא ערבוביתא דמאני מתיא לידי שעמומיתא ערבוביתא דגופא מתיא לידי שיחני וכיבי. שלחו מתם הזהרו בערבוביתא הזהרו בחבורה הזהרו בבני עניים שמהם תצא תורה שנאמר (במדבר כד ז) יזל מים מדליו (מדלים) שמהם תצא תורה ומפני מה אין מצויין תלמידי חכמים יוצאין מבניהם תלמידי חכמים אמר רב יוסף שלא יאמרו תורה ירושה היא להם. רב שישא בריה דרב אידי אמר כדי שלא יתגדרו על הצבור מר זוטרא אמר מפני שהן מתגברין על הצבור. רב אשי אמר משום דקרו לאינשי חמרי. רבינא אמר שאין מברכין בתורה תחלה דאמר רב יהודה אמר רב מ״ד (ירמיה ט יא) מי האיש החכם ויבן את זאת דבר זה נשאל לחכמים ולנביאים ומלאכי השרת ולא פרשוהו עד שפרשו הקב״ה בעצמו שנא׳ (שם ט יב) ויאמר ה׳ על עזבם את תורתי וגו׳ היינו לא שמעו בקולי והיינו לא הלכו בה א״ר יהודה אמר רב שלא ברכו בתורה תחלה: (Fol. 81) Samuel said: "Uncleanliness of the head may lead to blindness; uncleanliness of clothes may lead to idiocy; uncleanliness of the body may lead to skin disease." From there (the land of Israel) they sent forth the following: "Be careful [to study the Torah in company;] be careful with the children of the poor, for from them will the Torah come forth, as it is said (Num. 24, 7) Water runneth out of his buckets; i.e., from the poor out of whom the Torah came forth. And why does it not happen that scholars rear scholarly children? "Because," said K. Joseph, "that they should not say the Torah is an inheritance to them." R. Shisha, the son of R. Idi, said: "Because they should not be presumptuous towards the people." R. Ashi said: "Because they call the people by nicknames." Rabina said: "Because they do not pronounce the benediction before studying the Torah, for R. Juda said: 'What is the meaning of the passage (Jer. 9, 11) Who is a wise man, that may understand this? This question was submitted to the sages, to the Prophets, and to the Ministering Angels, yet none of them could explain it until the Holy One, praised be He! explained it himself, as it is said (Ib., ib., 12) And the Lord said, because they forsook My Law, which I have set before them, etc. Is not the reason of, not harkening to My voice, the same as that of they forsook My Law, which I have set before them? And why then repeat the same?' Whereupon R. Juda said in the name of Rab: 'This means that they did not pronounce the benediction before they commenced the study of the Torah.'"
סליק מסכת נדרים End of Nedarim.