(דף טז ע״ב) ת״ר כיצד מרקדין לפני הכלה ב״ש אומרים כלה כמות שהיא ובית הלל אומרים כלה נאה וחסודה. אמרו להם ב״ש לב״ה הרי שהיתה חגרת או סומא אומרים לה כלה נאה וחסודה והתורה אמרה (שמות כג ז) מדבר שקר תרחק. אמרו להם ב״ה לב״ש לדבריכם מי שלקח מקח רע מן השוק ישבחנו בעיניו או יגננו בעיניו, הוי אומר ישבחנו בעיניו. מכאן אמרו חכמים לעולם תהא דעתו של אדם מעורבת עם הבריות. כי אתא רב דימי אמר הכי משרי קמיה כלתא במערבא לא כחל ולא שרק ולא פירכוס ויעלת חן. (Fol. 16b) Our Rabbis were taught: What do we sing in praise of a bride when dancing before her? Beth Shammai says: "A bride [describing her] as she actually is." Beth Hillel, however, says: "A handsome and graceful bride." Beth Shammai then said unto Beth Hillel: "Suppose the bride is lame or blind, should it then also be said to her, 'a handsome and graceful bride.' Behold, the Torah says (Ex. 23, 7) Keep thyself far from false speech." Whereupon Beth Hillel replied: "According to your opinion, when one buys a bad bargain at the market should one commend it in the eyes of the owner, or should one point out its fault in the presence of the owner? Surely, you will say that one should commend it in the eyes of the owner." From this originates the saying of the sages: "At all times should man's disposition be pleasant in associating with men." When R. Dimi came from [the land of Israel] he said: "Thus they usually sing before a bride in the land of Israel. "There is neither paint, nor polish, nor hair dyeing, and nevertheless she is a graceful gazelle.'"
כי סמכו רבנן לרבי זירא שרו ליה הכי לא כחל ולא שרק ולא פירכוס ויעלת חן. כי סמכו רבנן לר׳ אמי ולר׳ אסי שרו להו הכי כל מן דין וכל מן דין סמוכו לנא ולא תסמכו לנא לא מן סרמיסין ולא מן סרמיטין ואמרי לה לא מן חמיסין ולא מן טורמיסין. ר׳ אבהו כי הוה אתי ממתיבתא לבי קיסר נפקן אמהתא דבי קיסר לאפיה ומשרו ליה הכי רבא רעמיה ומדברנא דאומתיה בוצינא דנהורא בריך מתייך לשלם: When the sages ordained R. Zera, his followers sang for him thus: "There is neither paint, nor polish, nor dye, and nevertheless he is a graceful gazelle." When the sages ordained R. Ami and R. Assi, his followers likewise sang thus: "Such men — of such people — ordain Rabbis for us, but do not ordain from those who invert the laws, or who clad themselves disrespectfully." According to others: "Not from those who do not explain the Torah sufficiently, nor from those who are called Tremis." When R. Abahu came from college into the court of the Caesar, the matron of the royal court would come out and sing for him thus: "Great man of his people! Leader of his nations! Bright light (wise man)! May thy coming be welcome in peace."
אמרו עליו על ר׳ יהודה בר אלעאי שהיה נוטל בד של הדס ומרקד לפני הכלה ואומר כלה נאה וחסודה. רב שמואל בר יצחק מרקד אתלת. א״ר זירא קא מכסיף לן סבא כי נח נפשיה אפסיק עמודא דנורא בין דידיה לכ״ע וגמירי דלא מפסיק עמודא דנורא אלא אי לחד בדרא או לתרי בדרא. א״ר זירא אהניא ליה שוטיתיה לסבא ואמרי ליה שיטתיה לסבא ואמרי לי שטותיה לסבא. רב אחא מרכיב לה אכתפיה ומרקד. אמרי ליה רבנן מהו למעבד הכי אמר להו אי דמיא עלייכו ככשורא לחיי ואי לא לא. א״ר שמואל בר נחמני א״ר יונתן מותר להסתכל בפני כלה כל שבעה כדי לחבבה על בעלה ולית הלכתא כוותיה: It was said of R. Juda b. Ilai that he would take a myrtle twig, and dance with it before the bride, singing: "A handsome and graceful bride." R. Samuel b. Isaac would dance with three myrtle twigs, whereupon R. Zera remarked: "The old man causes us disgrace." When the latter died a column of fire was interposed between him and the rest of the world, and we have a tradition that a column of fire does not interpose except to one or two in a generation. R. Zera then said: "The myrtle branch [with which he used to dance before bridal couples] benefited the old man [that such a phenomenon occurred at his death."] According to others he said: "This kind of conduct (of participating in wedding ceremonies), benefited the old man." Again according to others he said: "His absurd conduct [benefited] the old man." R. Acha would put the bride on his shoulder and dance. When the Rabbis asked him: "May we do the same?" He replied: "If she (the bride you carry in procession) is like a mere beam on your shoulder (not causing impure thoughts) then you may do it,' but not otherwise." R. Samuel b. Nachemi said in the name of R. Jonathan: "It is permissible to look into the face of a bride for seven days after her marriage, in order to make her beloved to her husband." The law, however, does not prevail so.
ת״ר מעבירין את המת מלפני הכלה וזה וזה מלפני מלך ישראל. אמרו עליו על אגריפס המלך שעבר מלפני הכלה ושבחוהו חכמים. שבחוהו מכלל דשפיר עביד. והא אמר רב אשי אפילו למ״ד נשיא שמחל על כבודו כבודו מחול מלך שמחל על כבודו אין כבודו מחול, דאמר מר שום תשים עליך מלך שתהא אימתו עליך. פרשת דרכים הואי: Our Rabbis were taught: A funeral procession must make way for a bridal procession, and both of them [are to make way] for the King of Israel. It was said of Agripa the king that he made way for briday processions, for which the sages praised him. Since they praised him, we must assume that he acted properly. Has not R. Ashi said: "Even the one who holds that if a prince is willing to forego the honor due to him, his honor is forgone; nevertheless if a king suffers himself to forgo the honor due to him, his honor could not be forgone, for the master said (Deut. 17, 15) Then mayest thou indeed set a king over thee; i.e., a king whose fear should be upon you [hence Agripa acted improperly?] It was at a cross-road [that Agripa turned himself away not to disturb the bridal procession, and the observer might have thought that he did so because he had to go in that direction.]
ת״ר מבטלין ת״ת להוצאת המת ולהכנסת כלה. אמרו עליו על ר׳ יהודה בר אלעאי שהיה מבטל ת״ת להוצאת המת ולהכנסת כלה בד״א כשאין עמו כל צרכו אבל יש עמו כל צרכו אין מבטלין וכמה כל צרכו אמר רב שמואל בר אוניא משמיה דרב תריסר אלפי גברי ושיתא אלפי שיפורא ואמרי לה תריסר אלפי גברי ומנייהו שיתא אלפי שיפורי עולא אמר כגון דחייצי גברי מאבולא ועד סיכרא רב ששת ואיתימא ר׳ יוחנן אמר נטילתה כנתינתה מה נתינתה בס׳ רבוא אף נטילתה בס׳ רבוא וה״מ למאן דקרי ותני (שם ע״ב) אבל למאן דמתני לית ליה שיעורא: Our Rabbis were taught: The study of the Torah should be interrupted for a funeral escort and to lead a bride to the wedding ceremony. It was said of R. Juda b. Ilai that he would interrupt the study of Torah only for a funeral escort and to lead a bride to the wedding ceremony. The above statement applies only to a case in which there is not sufficient escort; but if there is sufficient escort, it is not proper to interrupt the study of the Torah. How many are considered sufficient? R. Samuel b. Unia said in the name of Rab: "Twelve thousand people and six thousand should be announcers, [of the dead."] According to other authorities twelve thousand people of whom six thousand should be announcers. Ula said: "Sufficient, means when there are enough people to form a line from the city gateway to the cemtery." R. Shesheth, and according to others, R. Jochanan, said: "The departure of the Torah ought to be [before as many people] as the giving of the Torah; i.e., just as the giving of the Torah took place before six myriads, so also ought the departure of the Torah take place before an assembly of sixty myriads." And yet this refers only to one who merely studied the Torah for himself; but as to one who taught with others, there is no limit.