(דף ק״מ) משנה. האומר אם ילדה אשתי זכר יטול מנה ילדה זכר יטול מנה נקבה מאתים ילדה נקבה נוטלת מאתים: (Fol. 140b) MISHNAH: If one says: "If my pregnant wife will give birth to a male child he shall take [inheritance] a mana," and she gave birth to a male, the mana is to be given to him. "If a female, she shall take two hundred zuz," she takes two hundred.
(דף קמא) למימרא דבת עדיפא ליה מבן והאמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יוחאי כל מי שאינו מניח בן ליורשו הקדוש ברוך הוא מלא עליו עברה שנאמר (במדבר כז ח) והעברתם את נחלתו לבתו ואין העברה אלא עברה שנאמר (צפניה א טו) יום עברה היום ההוא לענין ירושה בן עדיף ליה לענין הרווחה בת עדיפא ליה ושמואל אמר הכא במבכרת עסקינן וכדרב חסדא דאמר רב חסדא בת בתחלה סימן יפה לבנים איכא דאמרי דמרביא לאחהא ואיכא דאמרי דלא שלטא ביה עינא בישא אמר רב חסדא ולדידי בנתן עדיפין לי מבני ואיבעית אימא הא מני רבי יהודה היא דתניא מצוה לזון את הבנות וקל וחומר לבנים דעסקי בתורה דברי רבי מאיר רבי יהודה אומר מצוה לזון את הבנים וקל וחומר לבנות דלא ליתזלן: (Fol. 141) Shall we assume that a daughter is better for him than a son (as the Mishnah says, "If a male one hundred, and a daughter two hundred)?" Has not R. Jochanan said in the name of R. Simon b. Jochai: "The Holy One, praised be He! is full of wrath against the one who leaves no son to succeed him, for it is written (Num. 27, 8) And if a man die and leave no son, then shall you cause his inheritance to pass (v'ha'vartem) unto his daughter. And the word 'avarah has the meaning of evrah (meaning wrath), as is written (Zeph. 1, 15) That day is a day of wrath (evrah)?" Concerning inheritance, a male is better for him [as he bears his name]; but as to comfort for the house, a daughter is better for him. Samuel explained: "The Mishnah treats of a woman who is pregnant with her first child." And it is in accordance with R. Chisda, who said elsewhere: "If the first child is a female, it is a good sign for future children." According to some, because she will educate the sons; and according to others, that she should not he afflicted by a covetous eye. Said R. Chisda: "As for me, I always give preference to females over males." And if you wish, it may be said that our Mishnah is in accordance with R. Juda, for we are taught in a Baraitha: It is a meritorious act for one to support his daughters, and so much the more his sons who occupy themselves with the Torah. So is the opinion of R. Meir. R. Juda, however, says: "It is a meritorious act to support the sons, and so much the more to support the daughters, because of their humiliation [if they should have to beg]."
(דף קמה ע״ב) תנא עתיר נכסין עתיר פומבי זה בעל הגדות עתיר סלעין עתיר תקוע זה בעל פלפול. עתיר משח עתיד כמס זהו בעל שמועות הכל צריכין למרי חיטי ומאי ניהו גמרא: (Fol. 145 b) We are taught: Who is considered a wealthy man, who is considered well known? The one who is a master in Haggada. Who is considered like a banker or a broker [who does business at his home only and is not well known to the community]? The one who occupies himself with argumentive dialectics, one who is a master in dialectics. Who is considered like one who makes his living by selling things which are to be measured, or like the one who gathers his money little by little, until it finally becomes a considerable amount? The one who gathers the decisions of the Rabbis, little by little, and finally possesses a great deal of wisdom. All are dependent upon the owner of wheat, which is the Gemara, [as only by the studying of it are we able to understand the Mishnayoth and the Baraithas].
אמר רב זירא אמר רב מאי דכתיב (משלי טו טו) כל ימי עני רעים זה בעל תלמוד וטוב לב משתה תמיד זה בעל משנה. רבא אמר איפכא והיינו דאמר רב משרשיא משמיה דרבא מאי דכתיב (קהלת י ט) מסיע אבנים יעצב בהם בוקע עצים יסכן בם אלו בעלי תלמוד רבי חנינא אמר כל ימי עני רעים זה שיש לו אשה רעה וטוב לב משתה תמיד זה שיש לו אשה טובה ר׳ ינאי אמר כל ימי עני רעים זה איסטניס וטוב לב משתה תמיד זה שדעתו יפה. רבי יוחנן אמר כל ימי עני רעים זה רחמן וטוב לב משתה תמיד זה אכזרי ורבי יהושע בן לוי אמר כל ימי עני רעים זה שדעתו קצרה וטוב לב משתה תמיד זה שדעתו רחבה: R. Zera in the name of Rab said: "What is the meaning of (Prov. 15, 15) All the days of the afflicted are evil? This refers to the masters of Gemara [because they must find out how to decide the laws from the Mishnayoth, which always need an explanation]. "But he that is of a cheerful heart," etc., refers to the one who is a master in Mishnah. Rabba, however, maintains the reverse. And this is what R. Mesharshia said in the name of Raba: "What is the meaning of the passage (Eccl. 109) He that moves stones will be hurt through them, he that cleaveth wood will be endangered thereby, i.e. he that moves stones will be hurt by them, refers to the masters of the Mishnah; he that cleaveth wood will be endangered thereby, refers to the masters of Gemara, because they do not always succeed in finding out the correct decisions." R. Chanina said: "All the days of the afflicted, etc., refers to one who has a bad wife, but he who is of a cheerful heart, etc., refers to one who has a good wife." R. Janai said: "And the days of the afflicted, etc., refers to one who is fastidious; and he that is of a cheerful heart, etc., refers to one who has a good physical constitution." R. Jochanan said: "All the days of the afflicted are evil. refers to one whose nature is merciful, and who takes to heart everything which happens to his fellow-men; but he that is of a cheerful heart, etc., refers to him who is merciless." R. J. Joshua b. Levi said: "All this, etc., refers to one who is pendantic; but he, etc., refers to him whose mind is worldly."
(דף קמו) תנו רבנן שלשה דברים צוה אחיתופל את בניו אל תהיו במחלוקת ואל תמרדו במלכות בית דוד ויום של עצרת ברור זרעו חטים מר זוטרא אמר בלול אתמר אמרי נהרדעי משמיה דר׳ יעקב לא ברור ברור ממש ולא בלול בלול ממש אלא אפילו בלול ורוח צפונית מנשבתו זה הוא ברור אמר ליה רבי אבא לרב אשי אנן אדרב יצחק בר אבדימי מתנינן לה. תניא אבא שאול אומר יום טוב של עצרת ברור סימן יפה לכל השנה אמר רב זביד האי יומא קמא דריש שתא אי חמימא כולא שתא חמימא אי קרירא כולא שתא קרירא למאי נפקא מינה (ע״ב) לתפלתו של כהן גדול: (Fol. 146) Our Rabbis were taught: The following three things did Achithopel charge his sons: "You shall not quarrel with each other; you shall not rebel against the kingdom of David; and if the day of Pentecost be a clear one, you may begin to sow wheat." Mar Zutra, however, said: "It was taught that he said: 'If it should be cloudy.' " Nahardeans said in the name of R. Jacob: "Not exactly clear, and not exactly cloudy; even if it should be a little cloudy, with a north wind blowing, it is also considered clear." R. Abba said to R. Ashi: "We, however, do not rely upon the Baraitha quoted, but on what is said by R. Isaac b. Abdimi." We are taught that Abba Saul says: "If during Pentecost the day is bright, than the entire season is apt to be a successful one." R. Zbid said: "If on New Year's day the weather is warm, the entire year is apt to be warm; and if cold on New Years, the entire year may be cold." The reason for giving us such information is (Ib. b) in reference to the prayer of the High-priest.