המאמר היחידי שנשאר מספר רשימות הזוהר. רשימות הזהר
ענין יחוד בחי' האחד והד' בשמע. שהיא יחוד מלכות בו"ק, יחודא עילאה, ואח"כ יחוד שלה בו"ק דילה שהוא יחודא תתאה. כפי שאיתא בסידור הרב ז"ל קודם ק"ש. על דברי זוה"ק פינחס רל"ו, כיון דהיא אתייחדת לעילא כדקא יאות. נחתת לתתא לאתאחדא באוכלסהא. שפירש הוא ז"ל אוכלסהא על העולמות שלמטה ממנה בריאה יצירה עשיה, שלא בו"ק דילה בלבד רק גם בהם מתאחדת ביחודא תתאה דבשכמל"ו. אפשר כי לכאורה יש לשאול. איך אפשר שהאיש ישראל יגרום יחודא עלאה קודם יחודא תתאה. הלא שורש נשמת ישראל היא במלכות כנסת ישראל, וכשמקדש עצמו לד' שיוכל מה לגרום למעלה, כבר הבחי' מלכות מתיחדת בעצמה, כלומר הן לפי סדר העולמות ז"א קודם למלכות, אבל הלא ביחוד שישראל מיחדים באמירתן. והם רק יחודא תתאה מקודם מיחדים, ולהיפך ג"כ קשה להבין. איך אפשר בכלל להאיש ישראל שיתעורר לתקן עצמו באדל"ת וליחד את עצמו כי יחוד מלכות היא ממוחין דאו"א הנמשכין בז"א ובמלכות. וכיון שעוד את עצמו לא תיקן, ולא עשה יחוד במלכות ומכש"כ בזעיר, איך ימשך מוחין לזעיר ותתא בהיחוד שהישראל גורם. אבל איתא בע"ח שבמחשבה נתגלה הבחי' מלכות מקודם כי היא היתה תכלית הבריאה ובמעשה נתגלה לבסוף. כי סוף מעשה במחשבה תחילה. לכן כשאיש ישראל מתעורר במחשבתו לעבודה. טרם עובד ומקדש עצמו בפועל, אז מתעורר הבחי' מלכות כנס"י שבמחשבה. כי גם הוא רק במחשבתו נתעורר, וכשמוסיף להעמיק ולחזק את מחשבתו מד' ומעבודתו עד שמתעורר באהבה ויראה. ממשיך בזה מוחין לו"ק דזעיר. כיון שגם במדותיו התחיל להתעורר. והכל במלכות דמחשבה. [כי מלכות ממש] טרם עוד נתתקנה ונתיחדה, וזה ד' דאחד שהיא בחי' מלכות הכלולה בו"ק, כי עוד לא נתגלו מדותיו הגופניות, אשר נפגמו מן הנחש הכרוך בהן. [וטרם] נתקנה ונתיחדה. רק מעוררת המוחין דאו"א, ויחוד ו"ק דזעיר שהן התעוררות מדות הקדושות אשר בו מנפש דקדושה הישראלית, ואח"כ מעורר גם הגופנית ומדות הגופנית שבו, ואח"כ מתקן את מדותיו עד שכל גופו מתתקן, והיא יחוד מלכות בבחי' יחודא תתאה. לכן ביחודא עלאה אומר זוה"ק ולכוונא רעותא לעילא בהדייהו. ברצון ומחשבה, וביחודא תתאה למעבד פירין ואיבין וכו' היינו בפועל, ואף בעולמות למטה ממנה מאירה כי זהו בחי' יחודא תתאה כנ"ל. ואין קושיא שבמאמר הג' בקונטרס חוה"ת אמרנו, שכל עבודת ישראל אף כשמשעבד א"ע במחשבה תיקון מלכות היא, כי שם דברנו מהעבודה באיש בעצמו, ועתה מהפעולות שמעורר גם למעלה.