בטרם תבא שנת הרעב. אמרינן במס' תענית מכאן שאסור לשמש מטתו בשני רעבון. ותמה האיך לוי שמש מטתו שהרי נולדה יוכבד בין החומות ואז היו שני רעבון כדכתיב כי זה שנתים הרעב. ואמר ר' יהודה החסיד דמה שאסור לשמש מטתו כגון נביא ששמע מפי הקב"ה שעתיד להיות רעב כגון יוסף שידע הדבר בבירור על ידי חלום פרעה אבל לוי שלא היה יודע הדבר בבירור לא היה נאסר לו. ויש מתרצין דלוי ויוסף פליגי בפלוגתא דתנאי דפליגי במסכת יבמות דאיכא מאן דאמר התם מצות פריה ורביה שני זכרים ואיכא מאן דאמר דלא קיים עד שיוליד זכר ונקבה. ולוי סבר כמ"ד עד שיוליד נקבה ג"כ ולפיכך שמש כי עדיין לא נולדה לו נקבה ואמרינן במס' תענית חשוכי בנים משמשין מטותיהן בשנ' רעבון כדי לקיים מצות פריה ורביה. ויוסף ס"ל כמ"ד שני זכרים ולפיכך לא רצה לשמש כי כבר קיים: בטרם תבוא שנת הרעב, “before the year of famine arrived.” The Talmud in tractate Taanit folio 11 teaches that from this verse we learn that during a famine man and his wife are not to cohabit [so as not to add more hungry mouths at that time. Ed.] In light of this it is difficult to understand how Levi could have sired Yocheved during those years as we have been told that she was born when her mother entered Egypt on her way there with Yaakov’s family. (Compare Genesis 45,6) Rabbi Yehudah hachassid, opined that the prohibition of cohabiting with one’s wife during periods of famine is valid only for a prophet who has been told by G–d directly that there was going to be such a famine. Joseph was such a prophet who had been inspired by G–d to advise Pharaoh of future events. Levi who did not have any direct knowledge concerning the origin of this famine, and who had caused it, was therefore not obliged to abstain from the commandment to be fruitful and to multiply. According to a different interpretation, the brothers Levi and Joseph took different sides in an argument aired in the Talmud, tractate Yevamot folio 61 concerning that if the commandment to be fruitful has already been fulfilled if one has fathered two sons. A second opinion holds that until one has sired both a son and a daughter, one cannot claim to have fulfilled the commandment. Since Levi at this time had not yet sired a daughter, he had felt entitled to maintain normal family relations with his wife. Joseph had already sired two sons, and he held that thereby he had fulfilled the commandment.