עד הגל הזה. נעצו חרב בגל גם לעדות ולכך בלעם לקה בשניהם דאמרי' הוא לבן הוא בעור הוא כושן רשעתים שכן דרך המכזבים והמשקרים באמונתם להיות לוקים ע"י העדים ובלעם נלקה בגל כדכתיב ותלחץ רגל בלעם אל הקיר ואותו קיר הגל היה ובחרב דכתי' ואת בלעם בן בעור הרגו בחרב. וכן מצינו בבחור שקדש בחורה ונשבע לה שלא ישא אחרת עליה ומסר לה בעדות חולדה ובור לימים נשא אחרת וילדה לו שני בנים האחד גררה חולדה והאחד נפל בבור נמצא שלקה בעדיו ויש סמך לזה מדכתיב יד העדים תהיה בו בראשונה: עד הגל הזה, “this stone heap (plus the monument mentioned in the same verse) is to serve as two witnesses;” they fastened a sword to this monument as a symbol; this is why Bileam was struck both by a sword as well as by becoming lame, when his leg was squeezed against a stonewall by his she-ass, Numbers 22,25. Bileam is identified as Lavan, same as kushan rishatayim (according to the Zohar on Chayey Sarah page 126.) We find something similar in the case of a young man who became betrothed to a young lady and swore an oath to her not to marry another woman in addition to her. As proof of his sincerity he gave her a polecat and a cistern After a year, he married another woman who bore him two children. One of his children was fatally injured by a polecat, the other drowned in a cistern. In other words, each one of his children was killed by one of his witnesses to the oath he had broken. (Compare Talmud, tractate Taanit, folio 8, and Rashi’s commentary on that paragraph.) We can also find an allusion to this in the wording of Deuteronomy 17,7: יד העדים תהיה בו בראשונה, “the hand of the witnesses shall be the first upon him, etc.”