והנה ה' נצב עליו. לא מצינו כן בשאר האבות א"ר סימון אין המלך עומד על שדהו לא כשהיא נחרשת ולא כשהיא נזרעת אלא כשהתבואה עומדת בכרי כך אברהם חרשה שנאמר קום התהלך בארץ. יצחק זרעה שנאמר ויזרע יצחק. בא יעקב שהוא כרי התבואה שנא' קדש ישראל לה' ראשית תבואתה עמד עליו. והנה ה' נצב עליו; we do not find that either Avraham or Yitzchok had been granted such a vision of Hashem. On this verse Rabbi Simmon comments that it is not the custom for a king to personally supervise the plowing of his field or its being sowed with seed. He does not do so until the corn has been harvested. Avraham had been told by G–d to move to the land of Canaan (Genesis 12,1); of Yitzchok we have been told that he sowed seed in the land of the Philistines (Genesis 26,12). Now that the time had arrived for G–d to “harvest” what He had planted, Yaakov was made aware of this. Compare: Jeremiah, 2,3: קרש ישראל לה', ראשית תבואתה, “Israel was holy for the Lord, the first of His harvest.” (Tanchuma, parshat Miketz, section 5)
הארץ אשר אתה שוכב עליה. פי' אותה שאתה שוכב עליה לך אתן ומעצמך תפרוץ כל הרוחות ותכבוש כל סביביך כמו שעושים לפרשים חשובים שנותנים להם מעט קרקע והם כובשין בגבורתם כל הסביבות: הארץ אשר אתה שוכב עליה, “the earth that you are lying on, etc.;” “I shall give you this particular piece of earth; you will spread out through your own efforts in all directions and conquer vastly more land. This is just like when a king allocates a parcel of land to one of his knights, and the knight proceeds to conquer more land adjacent to his.