אחר נאחז. פסיקתא אמר לו לאברהם ראה בניך העומדים אחריך כשיהו מסובכין ונאחזין בעבירות מה יהיו עושין בקרנות יהיו תוקעין אותן לפני ואני אזכור להם עקידת יצחק ואזכה אותן בדין, ומה עסקו של שופר מכניס בזו ומוציא בזו כך בניך אפילו יש להם כמה קטיגורין אני אכניס אותם בזו ולא אשמע להם. ולכך אמר משה לישראל השופר סניגוריא הוא לכם תקעו שופר בראש השנה כדי שיזכור לכם הקב"ה עקידת יצחק ותזכו בדין: והנה איל אחר, נאחז בסבך בקרניו, “and behold, behind him a ram had been caught with its horns in the thicket;” according to B’reshit rabbah, 56,9, the strange word “behind” in this verse is interpreted as G–d having said to Avraham, that He could foresee that his descendants would likewise be caught up in various kinds of sins at different times, and that by using the ram’s horn on designated days of the year and blowing its horn, they would be able to secure for themselves atonement as their founding father Avraham had willingly offered his beloved son as an offering to Him. Ram’s horns which are open ended at both ends are to remind the Jewish people that though they will seemingly enter a dark tunnel when sinning, there is light at the end of the tunnel if they do penitence; blowing the ram’s horns when asking G–d for forgiveness is one of the means of obtaining forgiveness. The ram’s horn may therefore be viewed as an advocate on our behalf.