מערב עד בקר. פירש"י שתהא דולקת מערב עד בקר ושיערו חכמים דהיינו חצי לוג ללילי טבת הארוכים ובלילות קצרות אם נשאר מן השמן אין בכך כלום. ואין נראה להרב יצחק בר אברהם ז"ל לזרוק תמיד שמן הנותר לפיכך פירש שלפי קצור הלילות היו עושין הפתילות גסות שלא ישאר מן השמן כלל למחר וכן משמע במנחות דמסיק בן ביבי היה ממונה על הפקיע. והיינו לישנא דמסכת שבת מבלאי מכנסי הכהנים ומהמייניהם היו מפקיעין לעשות פתילות במקדש: מערב עד בוקר, “from evening to the next morning;” according to Rashi, this means that the menorah’s lights are to burn from nightfall to sunrise, the amount of oil in each lamp being calculated according to the length of the night in the month of Kislev. The amount of oil required was half a log, and although there would be oil left over during the summer months, no attention was paid to that. Rabbi Yitzchok son of Avraham, of blessed memory, does not accept this interpretation from Rashi as it would involve wasting holy oil. He therefore suggests that the wicks used in the summer were thicker than those in the winter months so that all the oil would be burned up. This is also why the Talmud, tractate Yuma folio 23, states that the material the wicks were made of was the discarded garments of the priests. [In other words, nothing was wasted if at all possible. Ed.]