ועשית מזבח. נטריקון "מחילה "זכות "ברכה "חיים: 'ועשית את המזבח וגו, “you are to construct the altar, etc.;” the word מזבח here may be understood as an acrostic of the words: מחילה, זכות, ברכה, חיים, “forgiveness, merit, blessing, life.”
חמש אמות. ארכו כנגד הלוחות חמש דברות על לוח זה וחמש על לוח זה ושלש אמות קומתו כנגד שלשה גואלים שעמדו להן לישראל משה ואהרן ומרים. י"א ג' אמות קומתו משפת סובב ולמעלה ואותו הסובב הוא הכרכב שלמעלה מן הרשת והרשת כעין מלבוש למזבח עשוי חורין חורין כמין רשת והוא לנוי ומתחיל מן הארץ ובא למעלה עד חצי המזבח חמש אמות ומיד מתחיל הכרכב ובא למעלה ממנו עד אמה והוא קרוי סובב ומאותו סובב ולמעלה היה שלש אמות עד הקרנות לדברי האומר שלש אמות משפת סובב ולמעלה והקרנות גבהן אמה הילכך בין הכל עשר אמות גובה וגם יש לקרנות אמה ברבוע וגבה. מזבח היה חמש אמות ארך וחמש אמות רחב והקרנות שהיו עביין אמה היו ממעטין אמה לכל רוח וא"כ לא היה בין קרן לקרן אלא שלש אמות ולפנים מן הקרנות היה אמה להילוך רגלי הכהנים לכל רוח ונשאר אמה על אמה בנתים ואותה אמה על אמה היה מקום המערכה ואע"פ שאין כבש מפורש בקרא מ"מ קים לן שהיה לו כבש דהא כתיב לא תעלה במעלות והוא היה בדרומו של מזבח אבל לרוח אחרת אינו יכול להיות כדמוכח תלמודא: חמש אמות, “five cubits (long).” This alluded to the Tablets, five of which commandments were engraved on one Tablet. The width of the altar, also five cubits, was to allude to the second of the Tablets; its height of three cubits was to allude to the three redeemers, i.e. Moses, Aaron and Miriam. Some commentators see in the measurement of three cubits for its height a reference to how much it rose above what has been described as רשת, a brass network, which was part of the altar’s walls. (Talmud, tractate Z‘vachim, folio 60).This “network” of copper, halfway up the sides of the copper altar may be viewed as if it were some kind of garment, something decorative. Its upper edge was five cubits from the ground. The section known as karkov, ledge extended from the upper end of the network to the surface of the altar which had four cube shaped corner posts each one cubit high and wide. The “roof” of this altar was five cubits square (external measurements, i.e. approximately three meters) The usable surface therefore was diminished by 60 centimeters at each corner where the corner posts, known as “horns” were positioned. The area comprising one cube square in the center of the roof of this altar was where the maaracha, the firewood for burning the sacrificial animals was kept. Even though the Torah does not spell out the details of the ramp leading to the top of the altar, it is understood that there was such a ramp, as it was forbidden to ascend the altar by means of steps. (Exodus 20,23) This ramp was at the south side of the altar rising northward. The Talmud in tractate Z’vachim, folio 62 explains why it was impossible for that ramp to have been positioned elsewhere.